4 drama filmer

06 mars 2007 kl. 22:56 | Publicerat i Film | 1 kommentar

Här kommer 4 filmer som jag rekomenderar er att se. Kanske har ni sett dom redan eftersom dom inte är så värst nya. Allihop är dessutom drama filmer.

Antwone Fisher:

DenzeliWashingtons regidebut är enirörande berättelse om eniung man (Derek Luke)ii den amerikanska flottanisom skickas till enipsykolog för att fåihjälp med att ordnaiupp sitt mörka förflutna.iTill en början vägrariden unga mannen attiöppna sig, men tillislut avslöjar han sinitraumatiska uppväxt hos enifosterfamilj. Med hjälp avisin psykolog konfronterar hanisitt förflutna och börjarisöka efter sin riktigaifamilj.

Den här filmen är mycket gripande, jag tycker jag känner igen mig mycket i filmen just det här med psykolog besöken och att man får förtroende för någon. Det utvecklas en djup och fin vänskap mellan Antwone och psykologen som spelas av Denzel Washington och ur den här vänskapen utvecklas båda också som människor. En mycket sevärd film!

I am Sam:

Iidenna fängslande berättelse möterivi den utvecklings-störde SamiDawson (Sean Penn), ensamstående far tilliLucy som han uppfostraripå egen hand medihjälp av sina minstisagt udda vänner. NäriLucy fyller sju årioch är på vägiatt växa ifrån sinifar i fråga omikunskap och intellektuell kapacitetihotas deras täta förhållandeinär en socialarbetare träderiin i bilden ochivill placera dottern iifosterhem. I hopp omiatt återförenas med siniälskade dotter anlitar Samiadvokaten Rita Harrison (Michelle Pfeiffer), enisjälvupptagen och skoningslös karriär-kvinna,ioch tillsammans försöker deibevisa att allt manibehöver är kärlek?

Sean Penn är helt suverän i den här filmen som förståndshandikappade Sam. Handlingen är ju ganska enkel, en förståndshandikappad man vars dotter blir omhändertagen av sociala myndigheter. Man får följa hans kamp för att få tillbaka vårdnaden om sin dotter. Filmen fokuserar mycket på relationerna mellan dom olika personerna i filmen. Trots att det är en enkel handling så gör de hela filmen så suverän, den är varm och sprider mycket kärlek!

För evigt:

Den ”moderna”iunga 1500-talskvinnan Danielle (Drew Barrymore)iär lika oberoende ochiklok, som vacker ochivänlig. Mot alla oddsivågar hon trotsa sinistränga styvmoder (Angelica Huston) ochiutför mirakel för allaii sin omgivning, blandidem även den franskeikronprinsen (Dougray Scott)!

Ja den här själva askungen sagan känner ni ju till, det enda jag ska påpeka är att den här filmen är nog tillsammans med The notebook (som jag har skrivit om förut) den bästa romantiska film jag har sett. Den har allt, suveräna skådespelarinsatser, romantik, spänning, sorg och humor. Ett måste för alla som gillar romantik och kostymfilmer!

Mommie Dearest:

Baserad på Christina Crawfords kontroversiella bok om sin adoptivmamma, filmstjärnan Joan Crawford (1906-1977). Faye Dunaway gör ett skrämmande porträtt av en grym och egoistisk kvinna som hyllades som filmstjärna samtidigt som hon privat misshandlade sitt barn både fysiskt och psykiskt.

Det här är kanske ingen jätte bra film, men jag vill nämna den eftersom det är en film som riktigt berör. Faye Dunaway spelar grymt bra som Joan, den elaka adoptivmamman som kräver perfekton och absolut renlighet. Detta leder till smärtsamma konflikter.

Förlorade halva kroppen

06 mars 2007 kl. 20:44 | Publicerat i Nyheter | 2 kommentarer


Bild från Aftonbladet.se

Peng Lin blev påkörd av en lastbil och trycktes in i en järnstolpe. Underkroppen var nästan helt avklippt och han höll på att förblöda, men han klarade sig mot alla odds. Nu är hans mål att starta en livsmedelsaffär tillsammans med sin fru.

– Jag ger inte upp. Detta är mitt andra liv, säger han

Helt otroligt vilken livsgnista en del människor har, här sitter en annan och klagar på att man ständigt har värk. Det är ju ingenting mot hur många andra har det!

Ro utan åror

06 mars 2007 kl. 17:07 | Publicerat i Allmänt | 3 kommentarer

När vi var och handlade i fm så kollade vi på lite böcker som var kvar från rean. Hittade boken Ro utan åror med Ulla-Carin Lindquist, tv-journalisten som drabbades av den hemska sjukdomen ALS. Boken är skriven under hennes korta sjukdomstid och hon skildrar sina upplevelser ställd ansikte mot ansikte med döden. Men det är också en bok om kärlek och en djup förbundenhet med allt levande.

Hon skriver:

”Jag känner djup sorg över allt jag inte kommer att få uppleva. Jag är bedrövad för att jag snart kommer att lämna mina fyra barn. Samtidigt känner jag en stor lycka och glädje över allt jag upplever just nu. Flera gånger varje dag fylls mitt hus med skratt. Låter det märkligt?”

Det kommer säkerligen bli en massa tårar när man läser den här boken, får ha massa näsdukar till hands.

Bokat och klart

06 mars 2007 kl. 17:00 | Publicerat i Allmänt, Dottern Filippa | Lämna en kommentar

Nu har jag beställt tågbiljetter till mig och dottern, nästa onsdag  åker vi och hälsar på kompisen och hennes barn. Åker sedan hem på fredag kväll, ska bli kul. Våra döttrar är ju lika gamla, skiljer endast 5 dagar mellan dom 🙂

Var meningen att vi skulle åka på tisdag, men nu ringde de från musiklekskolan och sa att hon får komma på just tisdag, det blir en prov gång och se om hon gillar det. I den här gruppen är det barn mellan 3,5-4,5 år som är med så det blir säkert kul. Det bästa är ju att de drar av på terminsavgiften för de gånger de är borta. Det har ju varit 4 ggr redan så dottern får hoppa in lite efter, men det var fler barn som hade börjat senare också.

Ska bli spännande att se om hon kommer att tycka om det eller inte, kanske det blir en sångerska av henne i slutändan 😉

Prov

06 mars 2007 kl. 09:35 | Publicerat i Allmänt | Lämna en kommentar

Idag ska jag åka in och ta ett urinprov och se så att alla bakterier från urinvägsinfektionen har försvunnit med pencillin kuren. Sedan åker nog jag och dottern till Fia och hennes barn en stund så att hon får leka av sig lite. Oturligt nog så har dottern blivit förkyld så vi får väl se hur länge det dröjer innan hon får febern!

Känner mig något bättre idag i alla fall och fryser inte så mycket längre, över för den här gången alltså!


Entries och kommentarer feeds.