Kort i rocken

19 april 2010 kl. 09:27 | Publicerat i Dottern Filippa, Sonen Vilmer | 6 kommentarer
Etiketter: , , , ,

Ja det har jag alltid varit, är hela 160 cm. Känner mig oftast väldigt liten bland alla kompisar. Niklas är ju inte heller superlång, troligtvis kommer inte våra barn heller bli så långa. Man kan räkna ut medellängden på barnen genom att kolla hur långa vi är. Filippa kommer bli ungefär 161 cm och Vilmer 175 cm om det stämmer. Man plussar båda föräldrarnas längd och delar det med 2, för pojkar plussar man sedan på med 6,5 och flickor drar man ifrån 6,5. Alltså 160+174=334/2=167+-6,5

Om ett barn växer enligt sitt arv och om mamma och pappa kom in i puberteten vid en genomsnittlig ålder kommer barnet troligen att följa sin kanal på tillväxtkurvan tills det är vuxet. Om barnet däremot kommer in i puberteten tidigare eller senare eller om pubertetsspurten inte får den omfattning man förväntat, kan barnets vuxenlängd bli helt annorlunda än den man gissat.

Nio av tio barn får en längd som hamnar inom ±10 cm från den beräknade medelföräldralängden.

Tycker det är ganska intressant med längd. Både Filippa och Vilmer verkar växa väldigt bra på längden (och normalt på vikt också för den delen) De har hela tiden legat över normalstrecket på kurvorna i längd och precis på normalstrecket på vikt. Filippa började däremot öka väldigt mycket i vikt runt 4-5 års åldern och då även lägga sig över normalstrecket även på viktkurvan. Har ingen längd och viktkurva att visa för flickor på 7 år (det skiljer sig ju lite på pojkar och flickor därför har de olika kruvor), men hon ligger mellan +1 och +2 på både vikt och längd (se längdkurvan nedanför) Idag nästan 7 år gammal är hon 128 cm lång och väger 27 kg.

Den här längdkurvan visar vart Filippa låg när hon var 5 år (längdkurva för flickor 2-5 år) har ringat in vid 115 cm. Den svarta linjen är normalstrecket.

Mellan 6 och 8 års ålder kan barnen under en period växa snabbare. Detta sker då binjurarna ökar sin produktion av anabola (uppbyggande) hormoner.

Ända tills puberteten startar växer pojkar och flickor lika fort. Barnen växer allt långsammare ju äldre de blir.

Sjuåringar växer exempelvis 6-7 cm om året medan tolvåringar som inte startat sin pubertet kan växa så långsamt som 4 cm om året.

Hur fort man växer beror också på hur lång man är. En lång sjuåring växer ofta 7-8 cm om året, medan en kort jämnårig inte växer mer än 4 cm per år.

Växandet är också starkt kopplat till solljuset. Barn växer bättre soliga, molnfria dagar. Eftersom sådana fina dagar oftast uppträder på våren och sommaren kommer barnen att växa mycket fortare då. De flesta barn växer 3-4 gånger snabbare under denna period än under resten av året. Säkert spelar det också roll att barnen är mer utomhus under denna period.

Oftast tycker man ju att barn har vuxit till sig så efter sommaren, då man ser dom igen efter sommarlov och så. Inte konstigt eftersom det är då barn verkar växa snabbast!

Vilmers kurva ser ut så här (längdkurva för pojkar 12-24 år) Har ringat in vid 79-80 cm.

Under barnets första år ökar längden i genomsnitt med omkring 25 cm, medan vikten tredubblas från ca 3,5 till 10 kg. Under sitt andra år växer barnet ytterligare omkring 12 cm på längden, medan vikten ökar med omkring 3 kg.

Vilmer växte 30 cm under sitt första år😀

Är ni långa eller korta?

6 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Kul att du kikade in hos mig🙂
    Det gillar jag !
    Här är vi långa ! Jag 178 och Felicias pappa 196, så F kommer bli 180,5 om man räknar ut det på det här viset🙂 En lång tjej !

  2. Jag är 1.80 och alltså ganska lång, växte tidigt om den flickiga sidan i min familj och är bara nån cm kortare än pappa och bror min. Jag tog ett sånt där sommarlovsryck, växte som aldrig förr då🙂 Det där räknesättet stämmer inte så bra på mig men har hört om det innan så är nog rätt vanligt iaf, intresant.
    Kram!

  3. Pratade just om det här med barnen i skolan, intressant läsning, nu kan jag fylla i barnens frågor med svar också. Sambo och jag är 175 + 181 cm vilket då skulle ge en kortare tjej än jag är och en något längre kille än sambon är. Det anske gäller att bli med barn först…haha

  4. Intressant! Ebba kommer om detta stämmer blir runt 166 cm, Jonas är 175 och jag 169 cm. Räknade även på mig själv och mina föräldrars längder och där stämmer det väldigt väl. Enligt uträkningen skulle jag bli 168,5 cm.

  5. Hittade din sida då jag sökte på längd och barn, som sagt mycket intressant att se om barnens längd stämmer överens med hur långa de ”ska” bli i vuxen ålder. Detta måste då i vissa fall vara missvisande. Har en släkting som nyligen fått barn där föräldrarna är relativt korta och barnet ligger en bit över normalkurvan (skulle egentligen ligga runt 175 cm) Jag tänker på i ert fall då du och din man också får anses som relativt korta och barnen ligger rätt mycket över normalkurvan, ni kanske har långa släktingar?! Har läst någonstans att man kan räkna ut hur långa barnen ska bli när de är två år, stämmer det tror du? I så fall kommer väl era barn bli betydligt längre än den uträknade medelföräldralängden?

  6. Intressant det här med längde, jag har kommit fram till att ingen beräkning i världen stämmer på våra barn😀 Pojkarna borde ligga kring 180 och flickorna kring 1.74 men…
    Flicka 1,88
    Flicka 1,78
    Flicka 1,55
    Pojke 1,72
    Pojke 1,87


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

