Ett steg framåt….

10 april 2010 kl. 22:37 | Publicerat i Tandsköterskeutbildningen | 1 kommentar
Etiketter: , , , , , ,

Under veckan som var tog jag tag i lite saker. Först och främst var det Vilmers dagisansökan som skulle skrivas och skickas. Eftersom Niklas jobbar skift med en eftermiddagsvecka där han inte börjar förrän vid 15 på dagen så blir det lite knasigt med dagistider den veckan. Egentligen behöver ju inte Vilmer gå på dagis då, men själv tycker jag att han självklart ska få gå några timmar i alla fall den veckan. Dels för att han är så liten och dels för att han hamnar utanför gemenskapen så mycket om han bara är där varannan vecka. Samma sak var det ju för Filippa, men dagispersonalen tyckte detsamma som mig så hon gick några timmar den veckan. Ringde kommunen, till kvinnan som har hand om barnomsorgen för att höra hur man får lägga upp 15 timmar/veckan. På många orter och så har det varit här också, att om man bara har barnomsorg för 15 h/v måste barnen gå 3 timmar mån-fre. Men kvinnan sa till mig att vi kan lägga upp det lite som vi vill (med dagispersonalens godkännande) eftersom Vilmer är så liten plus att det inte är bra om han bara går varannan vecka pga att han kommer ifrån dagisgruppen för mycket. Och detta känns jätteskönt! Han kommer får gå några timmar på Niklas em-vecka och kanske gå lite extra istället på hans fm-vecka och ibland också ta hjälp av farmor och farfar som kan hämta tidigare.

Sedan var det ansökningar till tandsköterskeutbildningen som skulle göras. Efter att ha kollat upp lite mer noggrant så vet jag nu att det är Södertälje och Kungsbacka som kommer starta utbildningen på distans till hösten. Det finns några orter till som har utbildningen men de startar inte förrän våren 2011 och hösten 2011 vilket blir lite för sent för mig. Jag vill och måste starta till hösten. Så mina ansökningar gick till just Södertälje och Kungsbacka, jag hoppas och håller tummarna nu att jag kommer in på någon utav dessa orter!

Nu när de här ansökningarna har lagts på posten känns det både vemodigt och pirrigt. Man får lite smått panik och ångest när man tänker på att Vilmer redan är så ”stor” som ska börja på dagis. Får ångest när jag tänker på att jag ska börja studera på allvar, för andra är ett sånt steg ingenting. För mig är det jäkla STORT steg framåt, men det känns bra. Väldigt bra till och med. Tyvärr har väl hjärnas prestationsångest redan tagit vid, den säger att jag måste klara det här och gå ut med högsta betyg…..typiskt mig. Men försöker övertala mig själv genom att tyst säga ”ta det lugnt, du behöver inte vara bäst hela tiden. Gör så gott du kan bara så blir det bra”!

1 kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Förresten kom du in på tandsköterska utbildning? Är så nyfiken🙂


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

