Huvudknoppen

02 april 2010 kl. 12:08 | Publicerat i Värk, känsligt | 1 kommentar
Etiketter: , , , , , ,

Vid det här laget har jag inte så mycket mer i huvudet än värk, värk och åter värk. Har sagt länge att jag ska ta tag i det här med huvudvärken men det har inte blivit av. Niklas sa en gång, ”om jag tar tag i mina magbesvär så tar du tag i din huvudvärk….” Han var duktig som tog tag i sitt, men inte jag. Anledningen är nog den, att jag har väldigt svårt för att verkligen visa framfötterna ibland. Jag blir så feg och har svårt att säga ifrån. Önskar att jag verkligen vågade sätta ner foten och visa vad jag går för. Inte vara så jäkla fjantig och mesig!  Jag tror läkaren bara kommer säga att det är spänningshuvudvärk och inget mer och jag går därifrån utan någon större hjälp….

I alla fall….11 oktober 2007 skrev jag ett inlägg här på bloggen om Ett tryck i huvudet och nu har jag nyss fått den 73:e kommentaren i det inlägget. Närmare 70 st som skriver att de känner igen sig i symtomen och annat. man är tydligen inte ensam om att känna så, vilket känns skönt att veta. Två av kommentarerna har jag tagit till mig lite extra, de kopierar jag in längst ner.

Så här skrev jag:

Tänk dig när man hänger upp och ner med kroppen, då hamnar allt blod i huvudet. Det är en konstig känsla. Den där känslan får jag rätt som det är i huvudet, trots att jag inte hänger upp och ner. Det är jätte svårt att beskriva men det trycker så oerhört mycket i hela huvudet, känns som att det är nåt som bara försöker trycka sig ut på nåt sätt. Samtidigt så får jag lite problem med synen, det liksom grumlar sig. Sådär som man ser det när man har fullt med tårar i ögonen. Oftast blir det bara ett öga i taget. Sedan kan jag också känna hur ena ögonlocket hänger väldigt mycket, känns som det ögat då är dubbelt så mindre än det andra. Detta brukar oftast bara vara det högra ögat.  Lägger jag mig tex på höger sida så känner jag hur det här trycket åker över till höger sida, precis som det brukar göra när man är täppt i näsan. Lägger man sig på höger sida så brukar man ju bli täppt i bara höger näsborre.

Den här känslan i huvudet och ögonen är så fruktansvärd obehaglig, det känns som man är på väg att få en hjärnblödning eller nåt fast jag vet ju inte alls hur det känns att få en sån. Man blir även lite seg och avtrubbad i skallen, när jag rör huvudet snabbt åt tex höger, känns det inte riktigt som att jag hänger med. Det tar lite tid att fokusera. Kan också göra ont bakom ögonloberna när jag rör ögonen och har även en jobbig tryckkänsla i ansiktet, känns nästan som att det är från bihålorna ibland fast jag inte är snuvig eller något sånt. Det trycker också  även kring ögonbrynet och näsroten….

När just det här obehaget infinner sig som det gjort ikväll så blir man orolig för att det ska vara något farligt och börjar planera för att prata med läkaren om det nästa gång, men sedan när det försvinner så tänker man inte så mycket på det förrens det kommer nästa gång igen. Jag tror ju egentligen inte att det är något farligt, antagligen är det väl ”bara” spänningshuvudvärk. Men man vill gärna höra det från läkaren också.

Grejen är ju den att jag har haft daglig huvudvärk sedan jag var 13 år samt migrän ibland men detta är något som aldrig har kollats upp. Om man ska nämna fler saker som jag tycker är märkliga när det gäller min huvudvärk är bla att huvudvärken alltid är som värst på morgonen. När jag sedan har varit vaken en stund så släpper den ett tag för att komma tillbaka senare fast kanske i en lindrigare bemärkelse. Hostar, nyser, gråter eller skrattar jag så ökar huvudvärken. Vid ökad fysisk aktivitet så blir huvudvärken värre, jag får då en intensiv dunkande huvudvärk.

Så summan av allt det här…borde kanske be om en ordentlig undersökning av mitt huvud? Det sägs ju att man ska kontakta läkare om ens huvudvärk ändrar karaktär och ibland känns det verkligen annorlunda, speciellt det här med trycket i huvudet, ögonen som grumlar/blir dimmigt och ont i ögonloberna (Synen kollar jag regelbundet hos optiker eftersom jag har linser)

Ingen som känner igen sig av nåt det jag har beskrivit här?

Första kommentaren:

Vilken sorglig läsning, alla som mår dåligt men nästan ingen som har fått nån bot! Men det kan finnas flera orsaker till dessa tillstånd, förutom psykiska då det ju blir en ond cirkel då man naturligtvis mår sämmre psykiskt av dessa symtom.

Utan en diagnos så kan jag definitivt rekomendera löpning/joggning i ett tempo som känns behagligt, det förbättrar alla dessa symtom!

Men för en diagnos så kan jag rekomendera Magnet Kamera röntgen(MR) då trycket i huvudet kan vara Hydrocephalus(Vattenskalle) dvs att man har för högt tryck på hjärnan som omges av en vätska(Likvor)som det bildas ca 0.5 liter av varje dygn! Likvor rinner sedan ner genom ryggraden och ut i blodomloppet, det kan var stopp i det systemet, då bildas ett övertryck i vissa fall, och dessa symtom kan uppstå!

Har även läst om nått som heter Atlaskotan som är den översta kotan i nacken, om den ligger fel kan man enligt teorin få liknande symtom, det kan kanske även hämma cirkulationen av Likvor då den löper i ryggmärgen!

Om symtomen beror på regelrätt migrän så gäller ju god kosthållning då vissa födoämnen kan framkalla dessa anfall, choklad, rödvin, citrusfrukter, soja,
mögelostar, nitrit som finns i charkuterier rökarom och andra tillsatser med E nummer i våra livsmedel. Har en känsla av att kött kan var dåligt också, tror mer på fisk och ägg tex, även för stora lass med kolhydrater, och naturligtvis socker! Ät rikligt med grönsaker och frukt! Bristfällig dålig sömn och stress bör även elemineras! Inga mobiltelefoner mot örat använd handsfree!

Mycket ljus och kärlek!

Andra kommentaren:

Hej alla,

Jag prataded med en läkare idag. Jag beskrev mina symtom, med ansiktsmärta, värk i och runt omkring ögon, tryck i huvudet, värk i tinningsregionen, käkar, yrsel, öronlock mm… ja, mycket av det som ni andra har beskrivit här och jag hade en lyckoträff med val av läkare. Han hade mycket kunskap inom detta område. Bland annat säger han att DETTA TILLSTÅND SOM MÅNGA AV OSS LIDER AV KOMMER INOM NÅGOT/NÅGRA ÅR ATT FÅ EN NAMN, EN DIAGNOS!!! Äntligen!! Vi är inte knäppa!! Det hänger till viss del ihop med inflammationer i slemhinnor som täpper igen kanaler. Det pågår forskning i Malmö och Lund på just detta. Idag är det bästa sättet att ta kortisonspray vid täppt i näsan och Ipren/ibumetin vid värk. Tyvärr finns det inget mer ännu enligt denna läkare.

Värken och symtomen ökar i styrka vid stress/oro men ibland så kommer all värk när man slappnar av hemma, t.ex. efter en dag på jobbet. Orsaken är fortfarande oviss men kan utlösas av en längre tid av stress/oro och/eller panikångest.

Ville dela med mig av detta till er som är i samma situation.

1 kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Hej, åh vad jag känner igen mig i dessa symtom, vissa dagar är verkligen känslan av tryck i huvudet och ont i ögongloberna samt otroligt grusig känsla i ögonen helt makalöst jobbig och då kan jag inte ens ha på mig linserna för allt skaver..
    Jag har också fibromyalgi men dessa symtom jag har nu har kommit på senare tid.
    Så skönt att höra att det snart kan finnas ett namn på detta och inte bara jämt få höra att man har spänningshuvudvärk!
    Tack så jättemycket för att du delade med dig!
    kram Annelie


Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

