Lämna bort sin bebis

04 mars 2010 kl. 22:00 | Publicerat i Allmänt, Värk, känsligt | 1 kommentar
Etiketter: , , , ,

Det finns föräldrar som helt utan problem lämnar bort sitt barn väldigt tidigt till barnvakt, det undgår dom inte alls att göra det. Jag skulle aldrig klara av det, det känns helt enkelt inte rätt. Vet inte varför, men känslan att vilja vara med min bebis så mycket som möjligt är alldeles för stor. När de är så små (pratar om barn under 6 mån) anser jag att de ska vara hos sina föräldrar, bygga upp en trygghet tillsammans och lära känna varandra. Nu är det ju så att jag ammat båda gångerna ganska länge, med dottern blev det bara så. Med Vilmer nu hade jag planerat att amma högst 6 mån, men så blev det inte pga att han inte är intresserad av mat. Så för min del har det varit lite svårt att lämna barnen längre stunder. Men även om jag inte hade ammat hade jag inte kunnat lämna dom längre stunder och absolut inte över natten. Små bebisar behöver somna och vakna i sitt eget hem med sina föräldrar för att bygga upp tryggheten, den ska förhoppningsvis hänga med dom hela livet sedan.

Kom att tänka på just detta, när jag läste om den nya dokusåpan, Drömmen om Italien. Där är det ett par som lämnar sin 5 månaders dotter hos morföräldrarna för att åka till Italien och delta i dokusåpan i 10 veckor. Jag skulle aldrig i hela mitt liv vara ifrån min bebis så länge…frivilligt. Tänk vad mycket man missar på dom veckorna! Barn växer och utvecklas så himla fort och den tiden kommer aldrig tillbaka. Tänk bara från igår så har Vilmer lärt sig att klappa på sig själv när man frågar vart Vilmer är och han ljudar mjau när man frågar hur katten låter.

I ett annat reportage säger mamman såhär: Det som var tråkigt var de glimtar man hade missat i hennes utveckling, när vi kom hem kunde hon sitta upp. Man har saknat att inte kunna vara där för hennes behov”, säger Rebecca.

Dessutom skulle hon aldrig göra om det.

Sjävklart ska jag inte döma, dottern verkar ju må bra (även om separationer och mycket flackande hit och dit kan visa sig senare i livet…se bara på mig…) just nu och det är huvudsaken🙂

1 kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Jag såg också den där artikeln om henne, 10 veckor är en lång tid och särskilt i en bebis liv, det händer ju så snabbt med utvecklingen som du säger. Jag kan bara hålla med dig.

    Kram till dej!


Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

