Tillbaka till verkligheten

12 januari 2010 kl. 10:41 | Publicerat i Hem och inredning, Hemma hos-Dotterns rum, Värk, känsligt | 2 kommentarer
Etiketter: , , , , , ,

Hej på er!

Idag är det tisdag och vi är tillbaka till den vanliga vardagen igen, Filippa har börjat skolan efter flera veckors jullov och Niklas är på jobbet. Jag och Vilmer får våra få timmar för oss själva på förmiddagarna innan det är dags att hämta storasyster. Dock sover han ju bort någon timma så då får jag passa på att dricka mitt kaffe i lugn och ro, underbart!

Igår när jag tog mitt efterlängtade kaffe och Vilmer tog sin förmiddagslur så passade jag på att söka upp skolor som har tandsköterskeutbildningen på distans. Även om det ska bli spännande att börja läsa till tandsköterska så är det alltid jobbigt när mammaledigheten börjar gå mot sitt slut och man ska ge sig ut i verkligheten igen. Nu är det ju också så att jag har ingen sjukskrivning att luta mig tillbaka till utan det förväntas utav mig att jag ska klara av att plugga samt börja jobba sedan, visserligen med stöd från arbetsförmedlingen och försäkringskassan som eventuellt beviljar lönebidrag om det skulle behövas. Men ändå….känns lite konstigt och lite nervöst såklart. Har gett mig tusan på att jag ska klara av det! Så mycket att jag var beredd på att börja läsa redan nu i februari, men det fanns inga platser kvar förstås. Kanske var tur det. I alla fall, så är det lite nytt kring tandsköterskeutbildningen tydligen. I höstas blev utbildningen en yrkeshögskoleutbildning och vad menas med det då?

Yrkeshögskoleutbildning, Yh-utbildning, är en ny utbildningsform. Yh-utbildningar kombinerar teori med praktiskt lärande på en arbetsplats. De erbjuds inom branscher där det finns ett uttalat behov av välutbildad arbetskraft. Innehållet i utbildningarna bygger på kunskap som uppkommit vid produktionen av varor och tjänster, och de syftar till att leda till jobb direkt efter examen. Innehåll och inriktning på utbildningarna varierar beroende på arbetsmarknadens behov över tid. Detta skiljer dem från traditionella högskoleutbildningar som vilar på vetenskapliga eller konstnärliga grunder och som syftar till att tillfredsställa långsiktiga behov på marknaden.

Yh-utbildningar leder till yrkeshögskoleexamen. Ett års heltidsstudier (minst 200 poäng) leder till en yrkeshögskoleexamen. Dessutom finns en kvalificerad yrkeshögskoleexamen för dem som läst under två år (minst 400 poäng). En del utbildningar avslutas inte med examen, för dessa utfärdas ett utbildningsbevis.

Så pga den här ändringen så är det inte riktigt klart ännu vilka skolor/orter som kommer ta sig an utbildningen, visst kommer det vara en del som kommer ha utbildningen men de ska ju också ha den på distans. Kungsbacka, Södertälje och Katrineholm är dom som jag vet har på distans. Södertälje skulle starta en utbildning nu i februari och fick också till svar att de troligtvis kommer att starta en till hösten. Kungsbacka i 2011 och Katrineholm har jag inte fått svar från. Katrineholm är ju det som ligger närmast så det skulle passa bäst. Jakobsberg finns utbildningen också, men vet inte riktigt än om den finns på distans. Sedan är det lite oklart vilka orter det blir, Mariestad visste inte förrän i slutet av april hur det blir. Ja, vi får väl se var, hur och när allt går av stapel!

Under helgen som var fick vi Filippas rum tapetserat och golvet lagt, kommer nog bli hur bra som helst när alla möbler och det kommer på plats.

I hörnet vid stjärntapeten ska sängen stå och där tapeten går över i vitt ska Ikeas Expedit hylla stå. Övergången till det vita blir på det viset inte så märkbar. Vill som sagt ha en rak gardinkappa, men frågan är vad som skulle passa?

2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Jag tror och är övertygad om att det kommer gå jätte bra för dej när du ska börja läsa sen Terese men förstår att det känns nervöst och så men sålänge man har viljan kommer man ju långt🙂
    Hoppas du kommer in där det är närmst, underlättar ju endel.

    Vad fint det blev i hennes rum, nu vill hon väl bara flytta in allt😉

    Hoppas ni har och får en fin tisdag!
    Kram kram!

  2. fan vad underbart stjärn motiv..det hade jag kunnat tänkt mig som fondvägg fast starkare rosa.. så coolt. kanske nåt te nya lyan.. jag flyttar från skåne te karlstad i mars


Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

