Supergoda Nougatrutor

06 december 2009 kl. 11:32 | Publicerat i Recept | 8 kommentarer
Etiketter: , , ,

Nougatrutorna blev supergoda faktiskt. Dock väntade vi med att skära dom i bitar efter vi hade låtit det stelna ordentligt och det skulle vi inte ha gjort. Det var inte det lättaste att skära i dom då, så låt nougaten stelna lite först, skär dom i bitar och ställ sedan in dom i kylen.

Ingredienser:
9 dl havregryn
3 dl strösocker
2 msk vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
1/2 dl sirap
300 g margarin

Till garnering:
250 g Odense nougat.

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 g. Smält margarinet och blanda i övriga ingredienser. Rör om väl och bred ut massan i en smord och bröad långpanna.
Grädda mitt i ugnen ca 10-12 min.
Tag ut formen och hyvla genast över kylskåpskall nougat. Se till så att nougaten lägger sig överallt.
Låt stelna och skär sen i rutor.

 
 

8 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Lät gott ju! Smaskiga julgodisrecept kan man inte få för många utav enligt mig. Dina marknadsnougat har blivit en klassiker här hemma. Ha en trevlig andra advent.

  2. Åh! De där är sååå goda men jag har inte haft något recept… Min mosters sambo har nougatrutor som specialité, finns alltid på alla släktkalas. Nu behöver vi inte vänta tills nästa års släktträff utan kan göra egna!

  3. Tack så mkt .

    Usch då då får vi hoppas hon ej blir sämre nu då😦

    mm såg smarriga ut🙂
    ha en härlig modag trots vädret :S

  4. de där ska jag göra imorrn, riktigt smarriga.
    Borde ju gå bra att frysa in va?
    Gjorde du dem i en ugnsplåt?
    Puss Puss

  5. Nu har jag gjort dessa go’ingar:)
    De står på kylning men har lovat dottern att få en innan hon somnar.
    Kram

    • Tala gärna om vad ni tyckte om dom! Kram

  6. […] aldrig gjort nougatrutor förut och följde receptet som jag hittade HÄR. Verkade finnas lite olika varianter som man kunde göra…bland annat hade COOP ett annat […]

  7. Tack för ett underbart recept.
    Har precis bakat och provsmakat, väääldigt gott!


Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

