Feber eller inte?

05 december 2009 kl. 11:39 | Publicerat i Allmänt, Sonen Vilmer | 2 kommentarer
Etiketter: , , , , ,

En sak som är säker är att Vilmer är Subfebril vilket menas med att man har en kroppstemperatur mellan 37,5-37,9. Han ligger oftast mellan 37,2-37,5 på morgonen och 37,8-38,1 på kvällen. Vi vet inte om detta är hans normala temp eller om det är så att han har lite ”feber”. Proverna visade ju ingenting då första gången vi var iväg, den andra provtagningen som togs i tisdags har vi inte fått något svar på. Men om de skulle ha visat något speciellt borde väl läkaren ha hört av sig?

Landets främsta expert på feber och barn har skrivit såhär:

När har man feber?
Misstanken om att barnet har feber kommer sig nästan alltid av att föräldrarna uppfattar att barnet ”ser sjukt ut” eller ”känns varmt”. Studier har visat att förälderns uppskattning av febern genom att känna på barnets panna är en lika säker metod som att mäta temperaturen, men oftast tar man ändå tempen på sitt barn.

Tänk på: Ditt barn har feber när temperaturen mätt i ändtarmen efter en halvtimmes vila är 38,0 eller högre.

Normal kroppstemperatur anses ligga mellan 36,0 och 37,8 grader. Barn – speciellt pojkar – har dock ofta högre temperatur än vuxna. I en stor studie visades att 18 månader gamla och friska pojkar hade en medeltemperatur på 37,8. Några hade temperatur upp mot 38,5, vilket alltså måste betraktas som ett högt normalvärde.

Kroppstemperaturen går upp 1-2 grader när barn äter varm mat, leker livligt i varmt väder eller varma rum eller vistas i bilen en het sommardag. Vid dessa tillfällen ska vi inte kalla den förhöjda kroppstemperaturen för feber utan för hög kroppstemperatur.

2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Hej Terese,

    Jag har inte den huvudvärk du talar om men vet hur det är att leva med värk. Jag har haft diskbråck sedan jag var arton och när jag fick barn blev det hundra gånger värre. Mina händer och ben domnar ofta och med jämna mellanrum får jag ont i knän, axlar etc. Jag känner sig lätt gnällig när jag egentligen gnäller minimalt i jämförelse med hur ont jag har. Man lär sig leva med smärta. Hoppas vi båda en dag blir smärtfria:-).

    /Lotta

  2. I constantly emailed this weblog post page to all my associates, as if
    like to read it then my links will too.


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

