Vaccinet igen

17 november 2009 kl. 18:18 | Publicerat i Allmänt | 1 kommentar
Etiketter: , , , , , ,

Tack Annicka för tipset om p4 extra chatten!

Annicka tipsade om att man har kunnat chattat på sr.se. I chatten kunde man ställa frågor om svininfluensan till Martin Holmberg, infektionsläkare, Margareta Blennow, barnläkare, Charlotta Bergquist, klinisk utredare.

Där fanns en del frågor om vaccination på mindre barn. En fråga löd såhär:

har en 7 månaders kille som haft lite röda, torra märken på armen, enl bvc ej eksem på så små, min fråga är ska han vaccineras? jag har eksem, samt morfar så det ligger väl i släkten.

Svaret blev:

Hej! Om ditt barn har fått smaka på något som innehåller ägg, tex lite pannkaka eller lite glass eller något annat som tex Risifrutti som kan innehålla ägg och det har gått bra då kan du låta vaccinera honom på BVC. Om han aldrig har ätit ägg och har så lite symtom som du beskriver – han verkar ju inte ha fått behandling för sitt eksem -går det ändå bra att vaccinera honom på BVC. Det är barn som har eksem som behandlas o som aldrig har smakat på ägg som vi vill vara lite försiktiga med och som kan behöva vaccineras på en mottagning där man väl känner till hur man behandlar allergiska reaktioner.

Får väl helt enkelt fråga läkaren eller BVC-sköterska om detta, för att jag ska känna mig lugn kanske det är bäst att vaccinera honom där de vet hur man behandlar allergiska reaktioner? Ska ringa till läkaren imorgon angående Vilmers feber och då hoppas jag att vi får komma dit. Hade Vilmer varit sådan som åt bra med mat och åt allt hade jag kanske varit mer lugn, men nu är han ju inte sådan. Läste också någonstans att man kunde testa om de var allergiska mot ägg genom att lägga ett kokt ägg på huden på barnet för att se om de reagerar. Det var någonting med både äggula och äggvita också som jag inte minns….Vet inte om detta stämmer? Någon som har hört något om detta?

1 kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Både jag, W och M har eksem. Ingen av oss har visat reaktioner mot ägg så jag valde att vaccinera även lilla M men självklart tänkte jag efter en stund före och rådgjorde med bvc om just det. Eftersom han har ätit de produkter som de föreslog samt med Jan Liliemarks uttalande om att vaccinet ”endast” innehåller spår utav ägg så ansåg de att vi skulle vaccinera. För mig känns det psykiskt skönt att veta att barnen (och jag) har fått sprutan.


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

