Lymfkörtlarna

15 oktober 2009 kl. 12:47 | Publicerat i Sonen Vilmer | 9 kommentarer
Etiketter: , , , , , , ,

Var ju iväg igår till BVC med Vilmers knölar. Fick träffa läkaren och han kände först på bakhuvudet, men han kände inget direkt och som vanligt när man är iväg sådär så har man själv svårt för att hitta vart det är (inte lätt heller med en ledsen Vilmer som ålar sig) Men till slut i alla fall så fann vi den första knölen, sedan hittade vi den andra. Läkaren kände även under armhålorna, ljumskarna, bröstet och magen. Han är otroligt fumlig och svårtydd, det är jättesvårt att förstå honom många gånger så jag tycker liksom inte jag fick något bra svar från honom. Det som jag i alla fall uppfattade var att det är svullna lymfkörtlar, men varför han har det visste han inte. Det kunde bero på tre saker sa han:
1. En infektion som han har haft
2. Reaktion från TBC-sprutan (men det brukar komma långt efter sa han och då inte i nacken)
3. En allvarlig sjukdom som lymfomcancer

Sjuk har han ju inte varit, däremot förkyld men det var flera månader sedan sist. Han ville att vi skulle hålla koll om de blev större eller om det blev fler och om en månad kunde det undersökas igen om dom då fortfarande är svullna. Man ska inte vara där och ta för ofta, helst bara undersöka 1 gång/veckan, men jag har så svårt att låta bli att vara där och känna….

Jag funderar på att ringa till läkaren på vårdcentralen för att få en bättre bedömning. Känner mig inte nöjd när jag inte direkt får ett bra svar, trodde jag skulle känna mig lugnare efter besöket.

På morgonkvisten nu har Vilmer varit gnällig och det inte så mycket som passar honom. Kanske även han börjar bli förkyld? Filippa är snuvig och jag har ont i halsen till och från. Det kliar just nu i halsen och det gör ont i näsan, så kanske inte konstigt om Vilmer också har något. Jobbigt när han inte kan berätta om han har ont någonstans.

Senare idag blir det ev. Ikea med Marie. Hon ska troligvis köpa vårt soffbord, har länge velat byta ut det mot ett vitt bord. Så jag tänkte jag skulle kolla om det finns något som lockar!

Hej så länge!

9 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Vad jobbigt när man inte blir så mycket klokare av läkaren, jag tycker du ska kolla med vårdcentralen också. Har dem vuxit sen du först hittade dem?
    Ja, tänk om de bara kunde tala om vad dem vill och hur dem känner sig.

    Kul med IKEA🙂
    Kramar!

  2. Håller med Malin -ring vårdcentralen och kolla med dem också. Du kan ju helt enkelt säga som det är, läkaren som undersökte pratade så otydligt och fumlade så därför vill du ha en ytterligare åsikt. Det borde ju de ju ha förståelse för.

    Kul med nytt soffbord!

  3. Tror att det är lymfkörtlar efter en infektion. Ibland går svullnaden inte ner helt utan de är lite större och kan sedan växa igen vid en ny infektion. Det är inte helt ovanligt på barn. Jobbar som Bvc syrra och det är svaret som mina doktorer brukar ge. Kan ju inte säga att det är så med Wilmer så är du osäker så kolla med vårdcentralen.
    Kram Anebettan

    • Tack för ditt svar! Men om det är så att han inte har varit sjuk. Han var lite förkyld för ca 2-3 månader sedan, kan det vara efter det då? Eller kan det visa sig även på virus som man kanske inte märker av också? För efter det har jag inte märkt av någon förkylning eller så.

  4. Sv: Tack för din som vanligt fina omtanke, du är toppen!
    Jo, dem brukar ta bort dem ifall de är stora och sådär. Nu var han ju inte helt hundra på om det verkligen var en cysta jag hade kvar men det var i alla fall en som hade gått sönder. Vi får väl se vad röntgen visar men jag vågar då aldrig göra en operation eller nåt sånt! Så jag hoppas verkligen det går bort av sig själv!
    Ja, kanske man är rätt känslig när det gäller blodvärdet, mamma sa att när hon väntade min syster hade hon 95 och då övervägde dem att ge henne blod och mitt är ju inte så mycket högre så därför jag känner mig som ett vrak.

    Ha nu en skön fredag på er, såg ju att natten varit tuff och att det härjar förkylningar hos er, jobbigt!
    Många kramar!

  5. Hade själv totalpanik i ett års tid för min son. Han har haft så sedan förseln – nu är han 3 år. Men ingen fara enligt de utredningar vi gjort och såhär lugnande skriver growing people:

    Lymfkörtlar finns det gott om på halsen, i nacken, i armhålorna och ljumskarna, i bröstkorgen vid luftrören och längs hela mag-tarmkanalen.

    Ange din e-postadress här:*
    Förnamn:
    Efternamn:
    Postnr:
    Signatur som används när du skriver i vårt forum:
    Ja, jag vill gärna ha information och nyhetsbrev från growingpeople.se! * Obligatorisk uppgift (hit skickas användarnamn och lösenord) Lymfvävnad finns också i halsmandlarna och vävnaden kring svalget, bakom näsan (så kallade polyper) och i mjälten. Barn har i förhållande till sin storlek mer lymfvävnad än vuxna. Ju yngre barnet är, desto mer lymfvävnad relativt sett.

    Lymfkörtlarna är kroppens första försvarslinje mot de bakterier eller virus som har kommit in i kroppen. Lymfkörtlarna är ihopkopplade via de tunna lymfkärlen. I lymfkärlen rinner lymfan, en vätska som bland annat innehåller stora mängder vita blodkroppar. Lymfan rinner vidare i allt större lymfkärl och tömmer sig till slut i ett stort blodkärl i bröstkorgen.

    Det är normalt att känna lymfkörtlar hos barn
    Eftersom lymfvävnaden är riklig hos barn är det normalt att man hos spädbarn och småbarn kan känna lymfkörtlar på halsen, bakom örat och i nacken, i armhålan och i ljumskarna. De kan vara stora som risgryn, melonkärnor eller ärtor, det vill säga mindre än två centimeter.

    Vid en lättare infektion som förkylning, ett litet sår i huden eller vid eksem är det normalt att lymfkörtlarna blir större. När infektionen har gått över krymper de igen.

    Körtlarna minskar i storlek när barnet blir äldre, och upp mot tonåren är det mindre vanligt att man kan känna dem hos friska barn.

  6. Greetings from California! I’m bored to death at work so I decided to browse your site on my iphone during lunch break. I really like the info you present here and can’t wait to take a look when I get home.
    I’m shocked at how fast your blog loaded on my phone .. I’m not even
    using WIFI, just 3G .. Anyhow, amazing blog!

  7. Book Clubs You can usually find one of these at your local bookstore or library.
    First on our list is Shelly Cashman’s Microsoft Excel 2007: Complete Concepts and Techniques. Initially it seems that ‘Confession’ isn’t
    much more than a simple calendar to keep track of confessionals and dates and things, but in fact it can
    be used to record your sins, set dates for penance, and
    has a list of the seven acts of contrition.

  8. womans boots

    Lymfkörtlarna | En inblick i mitt liv


Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

