Vart har förståelsen tagit vägen?

13 oktober 2009 kl. 12:18 | Publicerat i Allmänt, Nyheter, Värk, känsligt | 5 kommentarer
Etiketter: , , , , , ,

Alexandra har precis som jag, fibromyalgi. Hon skrev en berättelse på Facebook om hur en vanlig dag kunde se ut hemma hos henne, en jättebra och utförlig berättelse om hur hon har det (vi är FB-vänner och ingår i samma fibrogrupp på FB) Eftersom hon fick mycket respons så skickades den därför till Aftonbladets debattsida, för egentligen handlar inte hennes berättelse om hur jävligt hon har det varje dag. Utan om oron för att bli utförsäkrad. 50 000 sjukskrivna kommer bli utförsäkrade i årsskiftet. Jag är jävligt glad över att inte jag är en av dom just nu. Jag är glad att jag har kommit lite längre. Men hur ska de personer som verkligen är sjuka, inte klarar av att jobba i nuläget klara sig? Jo det blir ju socialen. Hur ska socialen klara av att hantera alla dessa sjuka personer sedan? Det är en hetsjakt på dom som redan ligger, klart att man ska ta dom som fuskar. Men varför ska dom som faktiskt är sjuka bli lidande? Och det blir inte bara den utförsäkrade som blir lidande, hela dennes familj med barn kommer bli lidande när de måste flytta, sälja bilen, sälja möbler, utesluta aktiviteter för barnen. Inte nog med att den fysiska åkomman är lidande så kommer det psykiska bli allt mer lidande när man även måste offra livskvaliten.

Det som gör mig mycket upprörd är alla dessa idiotiska kommentarer som artikeln har fått, jag har gått genom alla 600 kommentarer. Vart har förståelsen och empatin tagit vägen? Varför måste man gå till personangrepp? Det klagas på hennes hår, hennes barn, att hon bor i hus, har pool. Dessutom är det någon som har tagit reda på att hon fotograferar på fritiden, att hon har en hobby. För är man sjuk kan man ju inte ha en hobby… Klarade hon av att engagera sig i den här artikeln borde hon ju också klara av ett receptionsarbete är det tex någon som skriver. Denna verkar ju inte tänka på att berättelsen kanske hon har suttit med i flera månader och skrivit lite då och då? Många verkar inte förstå att bara för att man gör vissa saker hemma behöver inte betyda att man klarar av att jobba. Det är faktiskt stor skillnad på att göra saker hemma i sin takt och att vara på ett jobb där man har ett krav på att saker och ting måste göras. Skriva ett blogginlägg kan för mig ta en timma, då jag måste ta pauser ibland för det gör ont att skriva, ta en paus från diskning, städning m.m. Med vila menas också med att gå och lägga sig raklång på soffan för det värker så. Man vet ju heller aldrig hur värken ens är timme till timme. Hur många jobb erbjuder en att kunna lägga sig precis när man behöver det för att kunna fortsätta göra sysslorna sedan? Man kan ju inte direkt sitta på Ica i kassan och be kunderna vänta en halvtimma.

Men nu har jag själv kommit en bit på vägen, tack vare alla arbetsprövningar jag har fått göra via FK så har jag kommit fram till något som skulle kunna passa mig. Nu är det bara att försöka utbilda sig och hoppas sedan att jag klarar av att jobba. Är skiträdd för att misslyckas. Men jag måste prova och se, det får man aldrig vara rädd för att göra! Långtidssjukrivna behöver hjälp att få komma ut på rehabilitering och arbetsprövningar som sker i deras takt, inte slängas ut från FK och leva på ännu mindre pengar!

5 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Jag läste det i aftonbladet igår & det var väldigt bra beskrivet.
    Å jag håller med dig, det är helt sjukt..jag fattar inte vad de tänker med..å hur de kan tro att det kommer att bli bättre nu!??
    Usch lider med alla som blir utförsäkrade:(

  2. Ja, jag kan bara hålla med dig, förstår inte hur folk tänker!
    Och FK är ju alldeles tokiga, jag tycker det är konstigt att inga andra myndigheter reagerar, t.ex socialen för som du sa så är det ju dit alla utan pengar får vända sig, alla läkare som skriver utlåtanden om människor som inte kan jobbar enligt dem men som enligt Fk;s läkare visst det kan arbeta. Konstigt och så fel!

    Du är jämt så gullig i dina kommentarer Terese, tack jag uppskattar verkligen det🙂 Jag fick sova inatt och hoppas du/ni också gjort det.

    Ha en fin dag!
    Många KRAMAR!

  3. Vad många också borde veta då man har fibromyagi, vad gäller tjejens artikel och hobby att vara ute i naturen och fotografera.
    Det gäller att man rör på sig. Men råkar man göra det som en av alla bitarna i att hitta ljusglimtar i tillvaron att ut och fotografera tex. Så varför skall allt ifrågasättas. Men folk har inte förståelse.
    hade vi alla kapat en kropps ben/armar hade allt vart lättare och se.
    Tänk om man/hon kunde få en klapp på ryggen, vad bra att du tog dig ut gjorde något som lindrade hennes tillvaro..

    sköt om dig

  4. Jag läste också alla kommentarer och blev ledsen. Inte nog med att Alexandra är sjuk, folk gick verkligen och snokade reda på både det ena och andra, förutsatte osanningar och hävdade med bestämdhet att fibromyalgi; det är minsann en påhittad lyxsjukdom!😯
    Vilka trångsynta människor det finns!
    Skönt i alla fall att det blev fart på politikerna🙂

  5. Hej Terese! Såg ditt blogginlägg först nu.. Bättre sent än aldrig!🙂 Tack för dom fina orden. Och du har helt rätt i det du skriver, det är väldig skillnad på att sitta hemma och på ett jobb under press och stress. Men det är klart du vet det. Du lever ju i samma sak!


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

