Britax Hi-way

08 oktober 2009 kl. 15:43 | Publicerat i Allmänt, Sonen Vilmer | 4 kommentarer
Etiketter: , , , , , ,

Jag är ledsen om det blir väldigt mycket bebisprat här nu, men så är det ju. Man skriver om sånt som präglar ens liv för tillfället. Händer inte så mycket mer i min värld just nu än blöjor och barnmat…

Vi måste snart köpa en bilstol till killen. En bilstol ska man inte använda längre än 10 år och tas den i bruk av ett nytt barn ska den inte vara äldre än 5 år. Plast och material som slits även om det inte syns. Eftersom Vilmer ska sitta bakåtvänd tills han är i alla fall är 4 år så måste det bli en ny stol. Dessa kombistolar som säljs, de som alltså är godkända för både framåt och bakåtåkande är inte att rekomendera att använda som en framåtvänd stol. Kombistolarna är mycket tyngre än vanliga bältesstolar så vid en krock med en kombistol framåt krossas barnet mellan stol och bälte.  De stolar som ska kunna användas längst bakåtvänd är de med långa ryggar och godkända upp till 25 kg, det är Britax Hi-way och Britax multitech. Hi-way är dock endast en bakåtvänd stol, vilket jag tycker är bra då eftersom det ändå kommer bli en bältesstol när det väl är aktuellt att åka framåt. Den har också en kort sittyta som gör att barnet får mer plats åt benen. Den tar dessutom mycket mindre plats än Mulitetech. Så mitt val för att försäkra mig om att min lilla kille åker så säkert som möjligt i bilen går till Britax Hi-way!

Hi-Way_Benno

4 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. En sån tror jag Ozzy hade, fast en alldeles för gammal då, så han åkte väl inte så säkert iallafall då….

    • De här stolarna är nya, men föregångaren till Hi-way heter Freeway så det kanske var den han hade?

  2. En sådan har vi till M. En ganska smidig stol för att vara en barnbilstol.

  3. britax two-way har ännu längre rygg, min stora son är 4 år och 2 månader och åker bakåt i en sån. han kommer att åka bakåt tills han vuxit ur på längden, förhoppningsvis minst ett år till. lillkillen har suttit i en akta duoflex, men ska få en hi-way nu ist.


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

