Mat & underbara man

02 oktober 2009 kl. 10:11 | Publicerat i Sonen Vilmer, Värk, känsligt | 2 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Godmorgon på er!

En lite jobbig natt, en bökig Vilmer har hållt låda ca en gång i timmen. Jag förstår mig inte riktigt på det här, de dagar han har ätit jättebra så har han ändå vaknat flera gånger på natten och vissa nätter sover han helt ljuvligt. Funderar på om det är tänder på g eller om det är magen som spökar? Tröttsamt är det i alla fall och det måste ju vara jobbigt även för honom.

Nu har han i alla fall lyckats få i sig en halv portion gröt på eftermiddagarna och ca 160-200 ml ersättning på kvällen. Alltid något. Fick ett mail från Pampers om matning och där står det att barnet är moget för mat när det bla inte knuffar tillbaka skeden med tungan när man matar det. Just det gjorde ju Vilmer hela tiden förut, men nu de senaste två veckorna har han slutat med det. Så vi gör absolut framsteg med maten nu!

Från Pampers.com

Har du märkt att barnet sträcker sig efter din mat eller tittar på när gaffeln rör sig från tallriken till din mun? Barnläkare rekommenderer att du börjar med smakpotioner från ungefär 6 månaders ålder, när barnet har lärt sig att både suga och svälja. Andra tecken på att barnet är moget att börja med smakportioner är:

  • Barnet gör smaskande läten när det ser andra människor äta.
  • Barnet är fortfarande hungrigt efter att ha ätit en stor mängd bröstmjölk eller modersmjölksersättning.
  • Barnet knuffar inte tillbaka skeden med tungan när du försöker mata det.
  • Barnet rör på käkarna när du försöker mata det, i stället för att försöka suga på maten.
  • Barnet kan hålla huvudet upprätt utan hjälp.

Bra att veta: Barnläkare rekommenderar att du ammar barnet minst under hela dess första levnadsår och gärna längre om ni båda vill. Använd riktig mat för att komplettera bröstmjölken eller modersmjölksersättningen när barnet är sex månader gammalt.

Tack Malin, Carita och Linda för era kommentarer i föregående inlägg. Alla ni dras ju också med värk, känns så himla skönt när det finns människor som förstår hur man känner det. Många  gånger känner man sig ensam med just sin smärta!

Min värk i benet är lite bättre nu. Ringde till läkaren och hon trodde det var Ischias plus att jag har en rejäl skov av fibromyalgin nu. Blev rekomenderad att ta 2 Alvedon och 1 Ipren x 3. Ipren skulle visst inte vara någon fara att ta när man ammar. Känner fortfarande av det, men kan i alla fall gå nu utan att halta. När jag blir lite kall känner jag att jag får mer ont bak i skinkan och baksidan av låret. Får försöka hålla värmen så gott det går nu. Den andra värken som i handleder, händer och axlar m.m. är tyvärr lika. Men som sagt, det hela känns lite bättre nu än för några dagar sedan i alla fall och det beror mycket på att min underbara älskling har varit hemma från jobbet hela veckan. Bara för att ta hand om mig, barnen och hemmet! Han är så himla go som gör såhär för min skull då det är som jävligast, men det är så skönt när han gör det för man får verkligen vila då och ladda batterierna för att kunna hålla sig uppe på benen ett tag. Sedan kommer det återigen dagar där man dalar ner till djupet och då är det skönt att ha någon att luta sig mot och som stöttar en. Önskar att man kunde göra något tillbaka…iofs får han ju titta på fotboll (inte så mycket som han vill kanske😉 ) och gå ut på krogen titt som tätt!😀

Idag är det psykologbesök. Svärmor brukar åka med mig, hon kör eftersom jag har svårt för att köra långt (det har inte hon några problem med alls trots att även hon har fibro, hon har som tur är inte heller problem att sitta länge i bilen). Både Vilmer och Filippa ska åka med idag för under tiden jag är hos psykologen så ska de hälsa på Niklas kusin som nyligen fått en liten bebis (kusinen bor på orten vi ska besöka). Tråkigt nog vet jag att den här bilresan som tar 40 min dit och 40 min hem kommer ta väldigt styggt på min kropp, men får försöka ta det lugnt i em/kväll istället. Då ska vi mysa med dottern, titta på Lilla Melodifestivalen och käka godis!

2009-09-29 Från mobilen 006

Spelar spel med storasyster🙂

2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Vad skönt att läsa att du känner dig lite bättre, hoppas det fortsätter så nu då.

    Ja, Niklas är ju helt klart så bra för dig, tänk om man inte haft sådana människor bakom sig, man hade ju aldrig orkat.
    Javisst känns det bra att ha vänner som lätt kan sätta sig in i hur ens vardag kan se ut och kännas.

    Hoppas bilresan och psykologbesöket går bra.
    Ha nu en riktigt skön fredag vännen!
    Många kramar!

  2. Ischias har jag också och det är inte alls kul. Tack o lov så känner jag inte av min ischias så mycket. Du får ha värmedyna på på kvällarna, det kanske hjälper lite.


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

