Min smärta

01 oktober 2009 kl. 14:18 | Publicerat i Värk, känsligt | 6 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , , , , ,

Man upplever ju smärta olika och alla känner ju inte samma sorts smärta vid fibro. Så här kommer en beskrivning hur min värk är. Har säkert glömt massor och kommer jag på något mer så fyller jag på med det sedan….

Beskrivning av hur MIN värk ALLTID är:

  • Ständig dov värk som sitter i hela kroppen. Har inte varit utan den här värken en sekund på 10 år. Den kan liknas som en influensaliknande värk som mal och gnager innifrån och ut. Även en träningsvärk känsla.
  • Ständigt mer ont i axlar och nacke. Det känns som man alltid har en 50 kilos människa sittandes på sina axlar.
  • Känns som ett hårt band sitter runt min panna
  • Värker bakom ögonen
  • Känns som ett hårt band sitter runt om bröstkorgen
  • Känns som man har brutit revben både fram och bak
  • Känns som ryggen ska gå av just där BH-bandet sitter
  • BH:n är min värsta fiende, gör mer ont i axlar, nacke, revben och rygg så fort jag sätter på mig den. Men går jag utan får jag ändå ont i rygg och axlar och revben fram
  • Brännande, molande och stickande värk i armar, händer och fingrar
  • Stickande värk i ben och fötter
  • Känns som armen är av på flera ställen
  • Mjölksyra i musklerna så fort man gör något
  • Trötthetskänsla/orkeslöshetskänsla
  • Daglig huvudvärk. Antingen vaknar jag med huvudvärk eller så smyger den sig på.
  • Stel i kroppen på morgonen

Beskrivning av hur MIN värk kan vara IBLAND/OFTA:

  • Känsla av att ha feber.
  • Intensiv febervärk och då får jag ofta värk i handleder, fingrar, armar, armveck, ben, knäveck, vrister och tår
  • Riktigt svår ömmande hud, bara om någon tar lite grann på på mig kan göra jätteont. Ibland gör det väldigt ont att ha kläder på sig.
  • Ibland har jag mer ont i en fot, knä, han, ben eller ländrygg. Så ont ibland att det är svårt att stödja eller röra sig
  • Ibland känns det som vissa delar domnar, ibland känns det som man svullnar
  • Migrän
  • Kan ha olika sorts värk beronde på om det är regn, blåst, åska eller sol ute

Andra krämpor som tillkommer utöver detta är:

  • Yrsel
  • Grumlig syn
  • Hjärtklappning
  • Ångest
  • Depression
  • Sömnsvårigheter

Får mer ont både under och efter av att:

  • Sitta i en bil
  • Stå för länge
  • Sitta för länge
  • Skriva för hand eller på dator
  • Läsa tidning/bok, i både sittande och liggande ställning
  • Träna
  • Promenera
  • Hänga tvätt
  • Skala potatis (blir ofta yr då)
  • Dagen efter jag druckit alkhol
  • Efter jag badat varmt
  • Bära väska eller kassor
  • Bära barnen
  • Hålla handen (alltså med Filippa eller maken då…)
  • När jag får flera saker att göra på en dag
  • Vistas i surriga och bullriga miljöer
  • Vid väderomslag
  • Vid kyla, om jag blir kall
  • Ont i huvudet så fort jag anstränger mig fysiskt (tränar tex)

Någon som vill ta över min värk och krämpor kanske?

6 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Vad bra du beskrivit det men jisses vad jobbigt det måste vara!
    Nej, jag vill då inta ta över det!

    Många kramar!

  2. Ja, det tar verkligen på ens händer, jag har så ont nu men man lär ju ändå göra nåt. Fast visst är det så drygt att vi jämt ska få tråkigheter för roliga saker :s
    Ja, jag förstod att ni var ett litet gäng, skoj! Synd att vi inte bor nämre varann, hade ju kunnat slå våra påsar ihop då ju🙂

    Jag hoppas på en bra natt för dig också.
    Natti natti, sov så gott.
    KRAMAR!

  3. *kramar om* Jag är så ledsen för din skull att du har denna värk. Det du skriver om din värk kunde jag lika gärna ha skrivit, det ser ut som vi har nästan exakt samma värk. Denna ständiga värk dygnet runt sliter så otroligt på både kroppen och psyket. Det är inte undra på att man känner sig otroligt deppad ibland när man aldrig kan känna sig helt smärtfri. Är det inte det ena så är det det andra. Så mycket det har förstört i ens liv, så mycket men inte klarar att göra längre.

    Jag önskar och hoppas så att det en dag kan komma en medicin som kan lindra allt så att man iallafall kan få uppleva dagar då man mår fantastiskt.

    Bra att få ner hur man mår på papper, jag borde med göra så för att få riktig koll på allt, särskilt om man behöver gå till läkaren snart igen. Ibland när man är hos läkaren så orkar man inte berätta om vartenda symptom för de är ju så många.

    Jag vill önska dig en jättemysig helg trots värken. Gosa en massa med familjen, ni verkar vara en sån go familj. Ta hand om dig. *kram*

  4. Ja jag skriver som Carita, det vore som om jag hade skrivit detta.
    Jag har så svårt att komma ihåg, du är duktig!
    Men när jag ser det uppraddat sådär så..jaa men det är ju ett typiskt Linda måeende:)
    Det där med att du blir yr när du skalar potatis var lite lustigt..för det blir jag med. Eller oftast när jag gör nåt sådär, nu 2 kvällar i rad så har jag blivit yr när jag borstar tänderna.
    Sen det där bandet över bröstet..jaa ALLT.

    Kram

  5. Hej!
    Jag trodde inte mina ögon när jag såg vad ni skrivit….
    Har suttit såååå många timmar framför datorn o sökt ifall det i denna värld skulle finnas någon annan som har det som jag…och så ser jag att vi e flera?
    En sak jag gärna skulle vilja veta…har ni fått någon diagnos för era problem? Äter ni någon värk medicin? Själv har jag prövat, vet inte vad allt men blivit bara mera sjuk av dessa mediciner så nu e jag bara på värk medicin. Känns som att ingen riktigt tror eller vet vad det e som e fel. Det bara e fel…..
    Men jag e ju som syns inte ensam….

    • Hej! Jag har fibromyalgi och äter ingen medicin. Kan ta vanliga värktabletter ibland mot huvudvärken men inga tabletter hjälper mot värken.


Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

