Galet trött

25 september 2009 kl. 12:57 | Publicerat i Sonen Vilmer, Värk, känsligt | 5 kommentarer

Blir galen på Vilmer. Under dagarna är han go, snäll, pigg och glad hela tiden. Tur det. Men på nätterna! Jisses. Vaknar och gråter hela tiden. Ibland går det en timma och ibland 2 timmar. Har jag tur någon gång så går det 3 timmar. Men det är väldigt sällan just nu. Han lade sig 20.30 igår ungefär, ammades och han somnade gott. Kl. 22.10, vaknar och ammas. Runt 24 vaknar och ammas. Kl. 01.10 vaknar och ammas. Kl. 03.00 vaknar, får honom att somna om genom att ha honom i famnen. Han vill inte äta. Kl.05.00 vaknar och ammas. Kl. 06.30 vaknar, får honom att somna om direkt men vaknar vid 07.15, ammar honom och sedan tar upp honom. Ungefär så ser nätterna ut nu för tiden….

Flera gånger på natten tar jag honom till bröstet för att amma, men det är inte alltid han vill. Då somnar han om i famnen. Sedan när jag lägger ner honom i sängen börjar han alltid att skrika så jag får stå en stund och knuffa honom i rumpan tills han somnar. Jag vet att amning inte bara är mat heller utan en trygghet, och det verkar ändå som att det räcker många gånger att ta upp honom i famnen en stund. När han skriker på nätterna blundar han oftast så han är ju inte klarvaken som tur är….

Att hålla på såhär tär ju verkligen på en. Spelar ingen roll om man går och lägger sig när Vilmer lägger sig. Man får ändå inte den där sömnen man behöver, den sammanhängande sömnen. För den blir ju hela tiden förstörd. Jag ber till gudarna att det blir bättre snart och det riktigt snart. Gärna inatt! Det är otroligt vad fort det ändras. För några månader sedan sov han ju så himla bra och kunde sova 5-6 timmar utan att vakna. Saknar den tiden, märker att när sömnen blir sämre blir även värken sämre.

Nu däremot sover han ute i vagnen och har gjort det i snart 2 timmar. Då skulle man ha lagt sig, men det går ju inte när man har fler barn. Filippa kom ju hem från skolan strax efter 11 och behövde ha mat i sig!  Så fort lilleman vaknar ska jag köra henne till en kompis sedan åker jag hem till svärföräldrarna en stund.

2009-09-23 Från mobilen 019

5 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Usch, vad jobbigt! Ja, man får ju aldrig igen den där sömnen heller eftersom det inte blir den sammanhängande, jag försår dej och vet hur galet trött man bara blir till slut.
    Jag hoppas att ni får det bättre snart o helst igår😉

    Jag läser Sv A o Eng A, läste svenska sist också men fick ju hoppa av efter nästan en termin så gör nytt försök nu då då.
    Ja, dem långa dagarna tar verkligen på mig och sen nätterna på det…Ja, du vet ju själv hur det är.

    Jag hoppas ni har en mysig fredag och att kvällen blir fin🙂
    Kramar!

  2. Kanske börja ge honom lite ersättning, eller pumpa och ha redo till att värma, så MANNEN kan ta något pass?! Ha en skön helg Kram

    • Tack. Jag hade tänkt prova med det igen och igårkväll testade jag faktiskt. Han åt inte värst mycket, men lite i alla fall! En skön helg till er också! Kram

  3. Känner igen! Sån var Ebba också i perioder, behövde extra mycket kroppskontakt och ibland var det nån tillväxtfas så hon behövde mer mat dessutom…

    Är han mer vaken och nyfiken på omgivningen nu? Kan ju ha många intryck att sortera under sömnen. Ebba hade nåt som liknande ”nattskräck” redan när hon var runt 5 månader…

    Håll ut, han kommer nog in i en lugnare period snart!

  4. Tänk vad mkt energi det går åt till att känna dåligt samvete och att man slits mellan barnen. Igårkväll när M hade lagt sig så hade jag tänkt sätta mig med W en stund. Då satt hon på sitt rum och målade. Så trött som jag var hamnade jag i soffan och blev sittandes där tills det var läggdax för henne. Gjort är gjrot men när jag stoppade om henne så kan jag inte förstå varför jag inte tog chansen till en stunds samvaro för bara henne och mig när det var så lugnt i huset. Ibland blir det att man går från det ena barnet till det andra och sen tillbaks igen och så håller det på sårdär. Blir varken eller av nånting. Ja, ja nu svammlar jag på. Hoppas att lillkillen börjar sova lite bättre nattetid så du kan få lite mer sömn. Ha en trevlig helg.


Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

