Det gör oooont

20 september 2009 kl. 16:16 | Publicerat i Dottern Filippa, Sonen Vilmer, Värk, känsligt | 5 kommentarer

I förrgår och igår hade jag mer ont och idag har jag djävulskt ont. Sådana här dagar som man verkligen inte vill vara med längre. Det värker i mina armar, händer, fingrar, axlar, rygg, nacke och huvud. En brännande värk är det, känns som man är brännskadad då det gör ont bara man nuddar lite grann på huden. Samtidigt är man helt orkeslös i dom delarna som det gör ont, precis som man känner strax efter man har varit sjuk i influensa. Så fort man rör sig så blir man andfådd typ och kroppen känns alleles matt.

När vi var hem och grattade lillebror igår berättade jag att jag skulle vara med tidningen. Jag ska berätta om hur det är att leva med fibromyalgi och pappa sa: ”Då får du inte se så fräsch ut som du gör nu”.
Det är exakt det där som man som fibro drabbad vill få fram. Man kan se hur fräsch ut som helst men ändå ha jäkligt ont och igår var en sådan dag då jag hade mer ont än vanligt. Ibland önskar man att man gick med gips eller något för att folk ska förstå att man har ont. Jag vill inte ha medlidande, jag vill bara ha förståelse. Främst från närmaste omgivningen att jag faktiskt har ständigt ont, trött och orkeslös och att vanliga vardagssysslor som att bädda sängen, åka och handla kan vara ett stort projekt att uföra för mig.

När Niklas och Filippa hade vaknat och gjort sig ording åkte vi ner till ishallen där det var bytardag idag. Filippa ska börja på ”Lek på is” där hon får lära sig åka skridskor. Hon behövde nya skridskor då de gamla var för små, en hjälm med galler och halsskydd. Hon fick allt detta för lite mer än 100 spänn därborta. Visserligen var ju både skridskor och hjälm inte så snygga, men det gör ju inget. Huvudsaken är att hon kan åka med dom. Ska bli intressant och se om hon kommer tycka om detta. Hon älskar ju att åka skridskor annars.

När vi kom hem fick Vilmer lite Potatis-majspuré och idag gick det ganska bra, han åt mycket mer än vad han brukar. Sedan ville han sova och då passade jag på att lägga mig också. Slumrade till och vaknade av att Niklas ropade på mig och undrade om jag kunde gå och hämta Filippa då maten strax var klar. Så en liten vila fick jag till i alla fall och det var skönt.

Vilmer ligger fortfarande och sover gott ute i vagnen och faktiskt är det som att se Niklas ligga där ute. De är så himla lika ibland!😀

2009-09-18 Från mobilen 007

5 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Usch, vad sådana dagar är jobbiga, hoppas det känns bättre idag?

    Hur skulle det se ut om man gick runt som ett vandrande lik bara för att man lever med värk? Fåniga och urdumma kommentarer!

    Vad kul för Filippa att börja på det🙂

    Ha en bra dag vännen min!
    Kramar!

  2. Snuppan min:(
    Inte roligt att du har så ont nu
    *kramar om*
    Tack för dina lyckönskningar på min blogg:)
    Jag är såå lycklig nu:))

    Kramelikram

  3. Sv: Jag som önskade så att du skulle känna dig bättre idag, jobbigt!
    Ja, jag får ge med mig nu och ringa dit, blir ju bara oftare och oftare.
    Jag tycker du ska ta det lugnt med träningen nu, du måste ju orka också.
    Ja, skönt att vara igång med skolan igen, stortrivs där🙂

    Jag önskar dig detsamma Terese! Får du sova nu för din värk o allt? Hoppas det!
    Många kramar till dej!

  4. Usch så jobbigt för dig. Hemskt med smärta! Jag har sen en tid tillbaks väldigt ont i höger höft/ben. L pratar om Ischias men jag vet inte. Vissa dagar gör det så ont så jag inte kan stödja på benet. Skumt och trist är det. Vad kul att hon vill åka skridskor. Vart ska hon gå på det? W fick skridskor av farmor och farfar i födelsedagspresent förra året. Blev tyvärr inte så mkt åkt med dem. Hon skulle nog tycka att det var kul att gå på ngt sådant. Hoppas du får en bra dag trots smärtan.

  5. Hej igen!

    Nu har jag gjort klart Filippas och Vilmers alfabetstavlor. Har skickat dig mail om det:)


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

