Tandisen

11 september 2009 kl. 09:01 | Publicerat i Allmänt, Dottern Filippa | 4 kommentarer

Igår hade jag och Filippa tid hos tandläkaren. Eftersom det tar ca 30 min att åka så är det lika bra att vi kommer dit båda två samtidigt. Först var det min tur, Filippa var så nyfiken så hon satt nästan i mun på mig…hihi. Allt såg bra ut hade lite tandsten mellan tänderna bara men efter lite misshandel var det borta. Filippa blev dock lite orolig när hon såg allt blod ”Mamma, jag vill inte att det ska blöda sådär i min mun sedan”. Tandhygienisten hann inte med att göra något mer (skulle visserligen bara putsa) då lilleman började skrika som en tok, han var jättetrött. Min moster som är tandsköterska och jobbar där kom in och tog upp honom ur vagnen, gick bra en liten stund men sedan började han igen. Så det var bara för mig att slita mig från tandläkarstolen och ta honom.

Sedan var det Filippas tur och hon skulle till min moster. Duktig som vanligt var hon gumman, tänk bara för två år sedan vågade hon inte ligga i stolen själv utan fick ligga på mig. Nu gapade hon så fint så! Allt såg bara bara ut där också. Dock så såg hon på den nya framtanden som kommer fram att det är en liten grå fläck på den och när hon visade så såg man det ganska tydligt. Eftersom tanden inte kommit fram ordentligt än så är det svårt att att se nu hur stor fläcken är. Så hon ska få komma tillbaka till våren igen då även tandläkaren ska kolla och de ska ta bilder. Då har ju också den andra nya framtanden kommit fram (den har inte kommit alls än) och då får vi se om även den är fläckig. Moster frågade om Filippa ramlat och slagit sig och kom då på att hon faktiskt ramlade en gång när hon var liten, hon stod i sin Lära gå stol (ja i den naturligtvis), höll sig i handtaget och tippade framåt så hon fick handtaget rätt på munnen. Hon fick värsta fläskläppen då. Sånt kan ju visa sig på nya tänder senare och det är därför det är viktigt att anmäla till försäkringsbolaget vid fall. Vi har ju inte anmält det tyvärr. Ingenting som vi tänkte på då, eftersom vi inte såg något på hennes små tänder då hon ramlade trodde vi att allt var bra. Men detta visade sig ju istället på den nya tanden!

IM_A0086

IM_A0085

Så med facit i hand, låt dom inte stå upp i en sådan här vänd mot handtaget för då är det lätt att den tippar:

Ni som bor i det här länet läste kanske om trafikolyckan där en ung gravid tjej avled. Två bilar var inblandade, i den ena bilen satt de 6 st varav 4 var barn och i den andra bilen den unga flickan. Bilen med sex personer skulle göra en vänstersväng då den unga flickan kör på dom bakifrån. Flickan och bebisen i magen avlider. En fyraåring i den andra bilen får svåra skador. Det som gör mig riktigt arg är att fyraåringen hade suttit i knä på någon. Men hur fasiken kan man göra något sånt, det finns inte i min värld att ens tänka tanken! Blir så irriterad. Barnet hade ju flugit rakt fram vid krocken! Jag hoppas de tänker sig för nu i framtiden….egentligen borde de få böter, men straffet är väl nog stort kanske om man tänker på vilka men barnet kommer få.

Nu ska jag gå och klä på mig och lilleman, vi ska ta en fika med bästaste Marie som kämpar så tappert med sin smärta efter en hjärtoperation!

4 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Tack för trevligt fika sällskap =)
    Det får vi göra om snart!!!
    Kram

  2. Men du! Vilken fläskläpp, inte otroligt om den gråa fläcken kommer från det fallet du.

    Ryser då jag hör om olyckan hos er:(
    Kan inte heller förstå hur man kan köra bil med ett barn sittandes i knät??? Hel´t ofattbart & nu är det den stackars 4 åringen som får lida för det resten utav sitt liv:(((

    Kram

  3. Oj vilken svullnad på bilden. M har slagit i tänderna två gånger så att det börjat blöda. Ska till tandläkaren pga det i nästa vecka (skulle varit där redan men fick skjuta på det då han blev väldigt förkyld). Kan inte tänka mig ngt annat än att hans blivande permanenta tänder kommer att bli fläckiga så som han drog i sig:( Hemskt att tänka på den där olyckan. Vidrigt att åka osäkert! Ha en trevlig helg.

  4. Hoppsan vilken redig fläskläpp! Ebba har också slagit i men inte på vagnen (trots att hon hade en period när hon absolut skulle stå i den…) utan genom att snubbla på leksaker. Första gången ringde jag faktiskt till försäkringsbolaget men inte andra och tredje gången… Första gången blödde hon men inte de andra.

    När det gäller barn i bil så finns det inte på kartan att sätta ett barn i knät på någon! Inte utan rätt anpassad bilstol heller för den delen… Jag har inte tänkt krocka någon gång men man vet ju inte vad medtrafikanterna har för planer…


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

