På väg…

01 september 2009 kl. 00:44 | Publicerat i Allmänt, Sonen Vilmer | 3 kommentarer
Etiketter: , , , , , , ,

Har fått till uppdrag att svara på den här frågan:

Vad kan hända om en 8-åring på 145 cm åker utan kudde i bilen? Antog att dom satt 135 cm för att bältet ligger bra vid den längden, men jag kanske har fel? (som alla vet och borde veta så ska alla barn under 135 cm sitta på en bältesstol eller kudde…men för den saken skull så behöver man inte slopa kudden så fort de når 135 cm)

Svar:
På en vuxen skall höftdelen av bältet ligga mot höftkammen. På ett barn under 10-12 år är inte bäckenet tillräckligt starkt för att klara av påfrestningen av en krock, utan bältet kommer då att fortsätta in mot magens organ. Därför skall bältet på dem ligga sträckt ner mot låren, och den nedåtriktade kraften får man i regel inte utan en kudde med ”horn”. Men det skiljer så klart mellan bilsätens hårdhet, barnens tjocklek osv.

Och när vi ändå talar om detta så måste jag ju säga att jag är väldigt stolt över min gubbe. Han skulle köra hem sin systerson från svärföräldrarna och svärmor säger: H brukar sitta utan kudde i Jettan.
Han svarar att det vill han inte, ska han åka med honom så ska han sitta på kudde.

Det är min man det, något bra har jag lärt honom! (han vågade väl inte säga något annat😉 )

Nu ska jag strax gå och lägga mig, skulle ha gjort det för länge sedan egentligen, men fastnade här vid datorn. Har inte hänt så himla mycket idag heller, känner inte alls för att göra något. Så mycket att göra egentligen, men har ingen ork till någonting. Vilmer fick prova en helt ny smakportion idag, potatis-palsternacka. Det var verkligen inte gott, han grimaserade som aldrig förr och ryste i hela kroppen varje gång han fick in det i munnen. Istället för att hålla tungan inåt i munnen så åkte den ut när jag försökte mata honom…hihi, godingen. Han fick  dagens smakportion av gröt på em och den funkade mycket bättre, smaskade och åt som bara den. Fick lite lite päronpuré till och det var också smaskens. Dock fick han lite prickar i ansiktet och på händerna som blossade upp på kvällen, vet inte om det var päronpurén eller potatis-palsternackan som var boven…

3 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Vad bra att du tar upp sånt här.
    Så viktigt ju! Ja, det var bra svar av gubben din🙂

    Du behöver ju inte göra så mycket alla dagar heller, du behöver ta det lite lugnt.
    Kan tänka mig att dem där grimaserna såg lite skojiga ut😉
    Det blev inget mer av dem där prickarna hoppas jag?

    Eftersom jag varit allergisk mot det mesta ända sedan jag var barn så tänker jag ju genast på sånt där, kan bli hemska reaktioner men man kan ju inte vänta sig att det är lika för alla.
    Men faktum är ju att allt sånt här ökar kraftigt…Jaja, nog om detta🙂

    Hoppas ni haft en bra natt och att ni får en fin dag.
    Många kramar!

  2. Kanon bra av N att säga från. Misstänker sura miner från H dock. Han borde åka bil med Er oftare!!

  3. Bra gjort av N! Det är viktiga saker och även om man själv inte tänkt råka ut för något så vet man aldrig vad som kan hända.

    Palsternacka fick Ebba att kväljas! Hon gillade inte potatisen och då provade vi palsternacka (J hade snöat in på det bara för att barnmorskan i föräldragruppen tjatat så mycket om det).. Efter palsternackan höll Ebba munnen stängd när skeden kom fram. Vet inte egentligen, men jag har fått för mig att detta gjorde bestående intryck och att det är därför hon vägrar äta potatis (endast strips och kroketter går bra) och är allmänt skeptisk -fortfarande- till ny mat. Morot och gröt gick bra och ärtpure var mums i alla fall…🙂


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

