Porr-positionen/blicken & Tassmetoden

30 augusti 2009 kl. 12:06 | Publicerat i Allmänt, Sonen Vilmer | 1 kommentar
Etiketter: , ,

Har kollat genom alla bilder igen och det finns faktiskt fler bilder som är bra än de jag visade häromdagen. Visst har man fått några favoriter och det blir kanske dom man förstorar ändå. Det finns en bild på Vilmer som man blir lite full i skratt av varje gång man ser den, han ser verkligen rolig ut….eller hur? 😀

AE2U8337

När Vilmer har krånglat en hel del på kvällar och nätter med sovandet har jag försökt med en egen metod som har funkat ganska bra. Om det är så att jag ska lägga ner honom i sängen om man tex har ammat så är det väldigt ofta han börjar gråta. Då har jag börjat med att jag håller kvar ena handen bak vid huvudet (han ligger alltid på sida) och den andra handen på rumpan, kanske buttar lite försiktig i rumpan. Står så en kort stund, prövar först att ta bort handen vid huvudet och sedan den vid rumpan. Börjar han böka då lägger jag honom på sida igen och gör om samma procedur. Brukar funka efter två gånger. Om han vaknar på natten tar jag till den här metoden först om jag vet att det inte är amning förstås. Ibland får jag ta upp honom i famnen en liten stund innan jag lägger ner honom i sängen igen. 

Men inte visste jag att den här metoden faktiskt är en ”riktig” metod som rekomenderas då den är väldigt mild om man jämför med tex 5 min metoden där barnen får skrika. Tassmetoden, heter den visst.

Grundtanken med metoden är att lugna barnet och få barnet *redo att somna* men att barnet sedan skall somna på egen hand. Tanken med att man sätter handen (”tassen”) på är ursprungligen hämtad från djurvärlden – också djurhonor lugnar ju sina ugnar genom att sätta tassen stadigt på sin unge. Därifrån kommer alltså namnet!

Tassmetoden introducerades i Finland för ungefär 10 år sedan i Finland av psykologen Katja Rantala. Den är dock ursprungligen utvecklad av Dr Klaus Minde på McGill universitetet i Montreal. Modellen rekommenderas av bl.a. Helsingfors sjukvårdsdistrikt och Mannerheims barnskyddsförbund.

Så här fungerar den:

Alltid då barnet gråter vid nattning eller vaknar på natten följer man följande rutin:

1) Lyssna först av gråten; är där pauser? tystnar den av sig själv? Ifall gråten blir mera intensiv fortsätt till steg 2
2) Sätt handen stadigt på magen/bröstkorgen/ryggen/sidan beroende på hur barnet sover; visa alltså att pappa/mamma är här men du skall sova nu. Ifall gråten tystnar håll kvar handen en stund men ta bort innan barnet somnar. Ifall gråten inte tystnar steg 3.
3) Smek barnet med stadiga, rytmiska, lugnande rörelser. Ifall gråten tystnar håll kvar handen en stund men ta bort innan barnet somnar. Ifall gråten inte tystnar steg 4.
4) Ta upp barnet i famnen och håll tight upprätt intill kroppen samt ifall barnet är hemskt ledset smek ryggen med stadiga, rytmiska och lugnande tag. Sätt ner i sängen genast då barnet är lugnt men innan det har hunnit somna. Behöll handen på en stund så att barnet känner att du är där.

Ha med en snuttefilt alltid då barnet är i famnen som ni sedan sätter t.ex. mot barnets kind då ni lägger ner barnet i sängen. Snuttefilten fungerar alltså som trygghetsöverförare. Metoden ska utföras varje gång så barnet lär sig vad som gäller.

1 kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Ja, den bilden är verkligen superbra, gillar hans blick 😉
    Det visste jag inte att det var en metod, bra att det funkar för er 🙂
    Kramar!


Kommentera

Entries och kommentarer feeds.

