Amningen

18 augusti 2009 kl. 08:49 | Publicerat i Sonen Vilmer, Värk, känsligt | 1 kommentar

Tack för alla fina kommentarer angående Vilmers oroliga nätter och mitt mående, det värmer och det hjälper att få skriva av sig och framförallt få läsa alla stöttande ord från er. Jag tänkte inte gnälla så mycket nu, kanske bara lite 😉 Jag har ett tag känt att det inte alls är roligt att amma längre, antagligen beror det på att Vilmer bökar så vid bröstet. Jag har inte tålamod för fem öre just nu så då blir det mycket jobbigare också. Med Filippa kände jag inte alls så, då ville jag amma länge och tyckte det var mysigt. Antar att det beror på att jag mådde mycket bättre både fysiskt och psykiskt. Sedan bökade väl inte hon lika mycket, inte vad jag kommer ihåg i alla fall. Så nu ska jag så smått börja med lite smakisar och annat  så jag kan sluta med amningen sedan när han är 6 mån, i alla fall på dagtid. Har köpt hem gröt som kommer bli första smakisen, tänkte att det kunde bli gröt på kvällen sedan eftersom de står sig bra på det.

I och med Vilmers bökande på nätterna så funderade jag på om han var hungrig. Köpte därför hem ersättning för att prova i alla fall. Första kvällen var i söndags. Då åt han bara lite grann, men natten blev ändå okej. Igår fick han i sig lite mer och han ammade också lite extra innan han somnade. Han lade sig vid 20 och somnade, vaknade vid 21 igen. Tog ju inte nappen så då fick han komma till bröstet, somnade direkt men åt lite grann. Sedan vaknade han vid 00.30 igen och åt. Därefter sov han som en stock ända till 6.30 då han åt. När jag lade ner honom i sängen igen efter maten vaknade han till, han ville inte somna om utan låg i kanske 15-20 min i sängen och ”drog sig” innan vi gick upp. Men vi var inte uppe länge förrän han blev trött och ville sova så då fick han lägga sig ute i vagnen. Sov kanske 40 min så nu sitter han i mitt knä och hickar 🙂

Jag vet inte om det är ersättningen och extra amningen som gjorde att han sov bättre eller att utvecklingsfasen kanske är över för den här gången, eller så är det både och.

För övrigt så känner jag mig inte alls pigg i själen. Ångest och depp som trycker ner både ork och glädje rejält. Värken på detta gör inte saken bättre, men bara man får sova lite bättre så kanske det gör en hel för psyket!

*nu räcker det med gos,farsan*

Söt putmun

 

1 kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Skönt att han sover ngt mer sammanhängande nu iaf. Svårt att veta vade det beror på. Hoppas du får en bra natt.


Kommentera

Entries och kommentarer feeds.

