3 månader

30 juni 2009 kl. 17:54 | Publicerat i Dottern Filippa, Sonen Vilmer | 4 kommentarer
Etiketter: , , , , , , ,

Hurra hurra för Vilmer idag som blir 3 månader 😀 Vad fort det går, redan så stor! Har varit till BVC idag på fm för vägning, mätning och vaccination. Inom parantes är siffrorna för 4 v sedan.

Vikt: 5680 g (4950)
Längd: 59,7 (57,0)
H-omfång: 41,5 (39,5)

När Filippa var 3 mån+1 dag vägde hon 6240 g, var 61 cm lång och huvudmåttet var 39,7. Så Filippa var lite större alltså men lilleman har ju hela tiden varit mindre sedan han föddes plus att han gick ner ända till 2600 g när vi åkte hem. Filippa vägde som mins 3130 g. Sedan ökade Filippa lite mer i vikt varje vecka också, en orsak sa sköterskan på bvc kunde vara att Vilmer har lite gulsot vilket Filippa inte hade och då brukar de inte öka så fort i vikt. Fast Vilmer har ändå ökat rätt så bra trots gulsoten. Vi var ju iväg och tog ett nytt gulsotsprov för ett tag sedan, fick svaret idag och det hade gått ner från 113 i värde till 43 så det hade ju sjunkit jättemycket på två veckor. Känns skönt!
Sedan blev det sprutor då, var inte så populärt. Men det gick över väldigt snabbt. Sköterskan sa att nu efteråt kan han bli lite gnällig och slö samt få feber. Om han inte äter något pga febern kunde vi ge honom panodil i stolpiller så det har jag införskaffat nu. Sedan pratade sköterskan om att det skulle finnas en febertermoter som man tar rectalt på bebisar och den mäter endast i 7 sek (de hade en sån på sjukhuset kommer jag ihåg) skulle finnas på apoteket. Men när jag frågade där såg de ut som ett frågetecken och sa att de inte hade någon sån utan den snabbaste termometern dom hade mätte i 17 sek….Knepigt.

Ja nu ligger Vilmer här bredvid mig i soffan och smågnäller ibland. Han mår nog inte så bra, gråter och gnäller vart annat. Har inte skrattat sedan han fick sprutorna och han har ätit dåligt idag också så mina bröst är som stora basketbollar emellanåt. Hoppas inte det blir värre, jobbigt och behöva ha feber i den här värmen!

På väg till BVC, han vet inte vad som väntar han... 😉

Filippa har beställt nappar till Vilmer från namnnappen.se, den här och en som det står Vilmer på

Jobbigt att vara liten och få sprutor!

Ja storasyster behöver inte vara bekymrad över sin hy i alla fall, blir otroligt brun fort. Speciellt i ansiktet. Ändå smörjer jag henne med solskyddsfaktor 50 (hade inte lägre då jag skulle köpa)

4 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Ja du får väl förbereda dig på att det kan bli lite gnälligt inatt.
    Men nu är den sprutan över iaf:)

    Ja han växer så det knakar!!
    Verkligen, man ser på korten du lägger upp också..nu har han ju fått ett eget litet utseende & inte nyfödd liksom, om du förstår?
    HeHe

    Ja du, Filippa var verkligen brun, annat mot min tjej, hon har super svårt att få färg, bränner sig lätt.

    Kram

  2. Jisses vad han växer, skoj 🙂
    Skönt att hans gulsot blir bättre o bättre, innan syntes det faktiskt endel på bilderna men nu ser han hemskt fin ut i sin hy. Dem är ju så söta, så brun hon är, riktigt sommarfin!
    Söt napp!

    Okej, synd att dem skiljs åt igen nu då då men dem bor ju i alla fall nämre varandra ju 🙂

    Tack, vad snäll du är! Ja, min dag och pappas har varit kanon 🙂

    Nu har jag min ”lillhöna” här, ska sova hos mig sen ska vi på marknad imorgon 🙂

    Nattinatti och sov så gott när det är dax!
    Kramar!

  3. Sv: Ja, det där imorse var väldigt märkligt, som det kan bli du.
    Tack, vi hade en toppendag på marknaden 🙂

    Förresten så vet jag inte när jag får reda på de där proverna som jag tog nu i veckan.

    KRAMAR!

  4. Vad söt han är den lille tremånaderskillen:) Jobbigt att de ska behöva må dåligt att dessa vaccinationer:( Hoppas det går över fort.


Kommentera

Entries och kommentarer feeds.

