Grillsäsong

30 maj 2009 kl. 10:54 | Publicerat i Allmänt, Dottern Filippa, Recept, Sonen Vilmer | 2 kommentarer
Etiketter: , , , , ,

Det här är livet det när man får sitta ute i solen och grilla. Eftersom det var ett riktigt härligt väder hela dagen igår passade vi på att grilla på kvällen. Vi prövade på att grilla potatis i folie och den blev hemskt god, man kan lätt tröttna på de vanliga potatissalladerna och potatisgratängerna så det var kul att pröva på något nytt. Tycker ni ska pröva på det här receptet också om ni inte redan har gjort det:

Potatispaket      4 pers

Potatis till 4 personer
1 knippa salladslök
1 msk olja
Salt och peppar (tog lite basilika också)
100 g creme bonjour vitlök (jag tog dock smaken med örtakryddor istället)
2 dl riven ost, tex västerbottenost
Ca 1 dl creme fraiche

Skala och skär potatisen i ca 1 cm tjocka skivor. Koka potatishalvorna i lättsaltat vatten i en kastrull tills de är halvmjuka (kokade i ca 10 min) Låt rinna av.
Skölj och strimla salladslöken.
Smörj ett stort ark eller flera mindre ark aluminiumfolie i olja (jag tog ett stort ark med tre lager för att det inte skulle gå i sönder)  Lägg på potatisskivorna och strö över lök. Krydda på salt och peppar.
Blanda färskosten, creme fraichen och den rivna osten. Klicka blandningen på potatisen. Vik ihop folien till ett tättslutande paket.
Lägg paketet på grillen och låt grillas ca 10 min.

2009-05-30 001

2009-05-30 003

Det blir grillat ikväll också, måste ju passa på när det är fint ute 😀

Idag blir Vilmer 2 månader, fort det går! Farmor och farfar har nyss varit här och gett honom en 2 månaderspresent. När Filippa var liten fick hon en present på varje månadsdag till hon blev ett och det måste ju Vilmer också få nu 🙂 Han fick en go fäll att kunna ligga på!

2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Jag håller med om att det är så gott att kunna sitta ute och grilla, tur att jag hann med det ett parr ggr innan jag fick magsåret för nu är det ju bannlyst för mig ett tag. Det låter och ser gott ut.

    Ja, jag hoppas också att jag får komma in på det tidigare, tack, idag är jag lite bättre, det går lite till och från men dagen idag har varit bra så jag ska absolut inte klaga 🙂

    Vad söta dem är, gulligt av farmor och farfar att ge presenter varje månad.

    Jo, dem var där förra året och ska dit i år igen. Jag brukar inte ha band så att jag går in utan jag föredrar att bara ”hänga” där, min bror bor ju precis intill festivalområdet så det passar utmärkt 😉 Vi får väl se hur det blir i år och hoppas på det bästa!

    Ha nu en bra lördagskväll!
    Kram kram!

  2. Hejsan.
    I går kväll gjorde vi potatispaketet de var jättegott så det kommer att få bli till grillat i fortsättningen. Tack för tipset.
    Annicka o Kjell


Kommentera

Entries och kommentarer feeds.

