6 årskontroll

08 maj 2009 kl. 11:11 | Publicerat i Dottern Filippa, Sonen Vilmer, Värk, känsligt | 2 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , ,

Försöker att göra ett inlägg här nu. Vaknade med migrän imorse, hade på känn att det skulle komma igen då jag i några dagar har haft fruktansvärd värk i kroppen och i huvudet. Ett riktigt ”regnvädervärk”, gjorde så ont igår em att jag knappt orkade lyfta armarna när jag åt. Fick väl mer ont då också efter att ha varit i stan på fm och fikat med en kompis, stressa hem och hämta Filippa på dagis för att direkt åka tillbaka till stan och köpa gummistövlar till henne. Det tar styggt på min kropp när jag stressar iväg direkt på morgonen. Jag behöver mitt lugn på fm, det märks så himla väl. Ringe svärfar imorse som kunde köra Filippa till dagis, när han hade hämtat henne vaknade Vilmer. Han åt och sedan lade jag honom i vagnen ute och där sov han tills Filippa kom hem igen tre timmar senare. Skönt, för då kunde jag verkligen vila.

Igår em var vi till bvc med Filippa eftersom det var 6 årskontroll. Vägning, mätning, koll på ryggen och spruta stod på schemat. Först blev det sprutan. Filippa har varit lite orolig inför sprutan och hade nog helst velat slippa den, men trots att hon tyckte att det gjorde jätteont och började gråta så satt hon helt stilla i pappas knä tills det var klart. Efter sprutan var det dags för att kolla ryggen, den var rak och fin. Vägning och mätning härnäst, hon var 120,5 cm lång och vägde 23,2 kg. Vi fick se hennes längd-och viktkurva från födsel till nu och längden har hon alltid legat över medellinjen på, vikten har legat lite under medel. Men nu den sista tiden har linjen för vikten stigit så nu ligger hon över medel även där. Bvc-sköterskan tyckte det var bra att den stigit för det är alltid bra att ligga ungefär lika på både vikt och längd.

Filippa brukar klaga ibland på att hon får ont i hjärtat, kan ju låta obehagligt. Men oftast brukar hon klaga efter hon har sprungit och hoppat mycket, kanske säger hon hjärtat för att det slår fortare och snabbare? Sedan kan det ju vara håll som hon känner också för igår på bvc pekade hon längre ner än vad hon brukar göra och då var det ungefär där som man brukar få håll. Det knepiga är att hon inte alltid klagar efter att ha lekt utan även när hon bara sitter i soffan och kollar på teve tex. Sköterskan sa att det kan vara bra att kolla upp detta så i samband med Vilmers läkarkontroll på bvc nästa vecka ska läkaren undersöka Filippa också.

Under de sista dagarna tycker jag Vilmer blivit mer likt sin pappa. Filippa tyckte också det och sa "stackars lilla Vilmer" 😀

Nej nu får jag gå och byta bajsblöja på den lilla och även byta kläder på han då han kaskadspydde nyss. Sedan får jag försöka vila mitt lilla onda huvud!

2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Usch, vad jobbigt med din värk. Min är också åt skogen idag, vi behöver nog en massa sol och värme nu tror jag…Men det kommer så småningom.

    Vad bra att läkaren även tar en titt på Filippa, skönt att allt annat var bra 🙂

    Vilket fint foto, du har ju bara så söta barn så!
    Haha, snäll kommentar hon gav åt Niklas 😉

    Ha nu en riktigt bra fredag på er, hoppas din huvudvärk känns bättre min vän!
    Många kraaaamar!

  2. Vilka vackra barn du har !
    N


Kommentera

Entries och kommentarer feeds.

