Svartsjuk

03 maj 2009 kl. 09:43 | Publicerat i Dottern Filippa, Sonen Vilmer | 4 kommentarer
Etiketter: , , , , , , ,

Vi har fått en liten bebis till här i huset, vår blivande 6-åring har plötsligt blivit liten och pratar hela tiden bebisspråk. Vet inte riktigt vad som har hänt, kanske är det för att vi pratar lite sådär med Vilmer? Eller också är det en fixidé, att det är roligt…våra små bebisar 🙂 Hon är också väldigt svartsjuk, ingen får hålla i Vilmer. Bara hon ska ha honom, speciellt om det är någon annan än vi som har honom. Får hon inte hålla honom just då blir hon jättesur och säger att det inte är kul med en lillebror eller frågar ”varför får ni ha honom och inte jag?” När hon väl har lillebror i famnen tror hon att hon kan göra hur som helst med honom, lyfter och har sig så man får nästan hjärtsnörp. Visserligen är hon väldigt duktig på att hålla honom, men ibland ser det liksom inte bra ut när han tex hänger som en trasa. Jag sitter som en hök bredvid henne och påminner henne hela tiden om hur hon håller (då svarar hon att vi håller honom ju så) medans Niklas är coollugn….han tycker nog att jag är en riktig hönsmamma! 

Natten har gått ganska skapligt med Vilmers mage. Ökade minifomen dropparna från 15 till 20 inatt så får vi se om det hjälper mer nu. Läste att man kunde ge upp till 40 droppar, man kan inte överdosera eftersom dom aldrig tas upp av kroppen. Det står 10 droppar på flaskan vilket jag inte förstår riktigt för jag har aldrig hört någon som har blivit bättre av endast 10 droppar. Sempers magdroppar kan visst ta ett tag innan det hjälper, upp till två veckor så jag hoppas hans mage blir bättre snart!

Minifom: Bryter ner gaserna i magen till skum och bubblor så de kan passera tarmen lättare. Dom verkar direkt på gasansamlingarna i mag-tarmkanalen och tas inte upp av kroppen.
Sempers magdroppar: Innehåller nyttiga bakterier som ska stärka mag och tarmfloran så den funkar bättre.

Så efter en hel del magknip imorse blev Vilmer såklart klarvaken så då var det bara att stiga upp, bytte blöjan och klädde på honom (då vaknade storasyster av Vilmers skrik) Sedan fick han lägga sig i babysittern medans jag och Filippa åt frukost.

 

4 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Men vilken bra väckarklocka för Filippa då 😉
    Då kanske hon kommer upp snabbare varje morgon, fniss

    Hoppas verkligen ni får lugna nätter snart, det låter inte skönt med magknip!!!
    Hade nog himla tur med allt sånt där när Ozzy var liten. Har väl mest haft krångel med feber och feberkramper… Och att han är sååå energisk då…

  2. Kommer ihåg hur även jag läste på flaskan och gav 10 droppar från början. Inget hände i stort sett. Pratade med bvc och provade att öka dosen. Pratade med dem igen (vid vägning och mätning) och fick öka den ännu mer. Det slutade med att vi gav 35 droppar. Trixigt det där när de vill hålla de små. Även jag är med och kommenterar när W håller M men nu när han är lite äldre så märks det att han är ganska tålig och leker gärnaruffa lekar så nu går det bra. Han ger igen så gött med att jaga W (i gåstolen) för att dra henne i håret. När han får ett bra tag så drar han allt vad han kan. Hoppas att det löser sig med svartsjukekänslorna.

  3. Ja, det där med svartsjuka är nog hemskt vanligt.

    Jobbigt att han har magknip, hoppas att dropparna hjälper riktigt snart nu då då.

    Nja, jag mår inte så bra nu, tack för din omtanke. Jag ska uppdatera nu så jag är i alla fall tillbaka här igen 🙂

    Ja, det där med sömnen är ju så viktig och mår man sen inte helt bra heller så är den ju ännu viktigare, blir ju till slut en ond cirkel av det men nu har jag sovit ok i alla fall.
    Hoppas ni också hade en bättre natt och att dagen varit och är bra!
    Många kramar!

  4. Sv: Tack Terese!
    Ja, jag orkar faktiskt inget annat än att vila nu så jag lyder order 😉

    Ha en bra dag!
    KRAM!


Kommentera

Entries och kommentarer feeds.

