6 årstrots blandat med avundsjuka

09 april 2009 kl. 10:53 | Publicerat i Dottern Filippa, Sonen Vilmer | 6 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , ,

Filippa var inne i en trotsperiod innan Vilmer kom, men nu verkar den ha ökat eller också är det så att den bara känns jobbigare i och med lillebrors ankomst.

”Det är orättvist (när hon ska lägga sig på kvällen och Vilmer är uppe eller om jag bär eller har Vilmer i famnen)”
”Du är inte snäll”
”Du är dum”
”Det är inte kul med en lillebror”
”Jag älskar min lillebror”
”Jag vill inte att andra ska ha min bebis”
”Jag får aldrig göra någonting”

Ja det är några av storasysters fraser till oss nu för tiden. Det är bara gnäll, gnäll hela tiden och tårar för lilla minsta. Jag känner mig som en satkärring mot henne många gånger och jag antar att hon kan känna sig lite undanknuffad av mig, men jag måste för att hon inte ska ta över allt för mycket. Dessutom har hon gått och blivit snuvig och min oro för att Vilmer ska smittas och få RS-virus är ganska stor. Därför tjatar jag på henne att hon inte får vara i ögonen på honom. Hon går gärna och pussar honom i ansiktet och mun, vilket inte är så bra så länge hon är förkyld.

Det är svårt det här att balansera känslorna med två barn som behöver uppmärksamhet, framförallt så är det nytt och främmande. Det hela gör det inte lättare när man har ständig värk överallt (har ondare än någonsin nu), ett sår på magen som gör ont och ett huvud som är sprickfärdig. Men jag ber till gud att det blir bättre!

Apropå något helt annat så har vi nu varit och hälsat på på Filippas blivande skola. Hon var med igår och tittade, hon fick också träffa fröknarna och de nya klasskompisarna. Det gick superbra, trodde hon skulle vara blyg vilket hon brukar vara annars när det händer nya saker. Men jag tror det gör mycket att hon kommer gå i samma klass med tre tjejkompisar som bor på samma gata och som hon leker väldigt mycket med. Så detta kommer säkert bli kanonbra!

I em ska vi iväg och väga lillebror, ska bli intressant och se om han har gått upp som han ska. Hoppas det för jag vill inte hålla på och ge honom ersättning också. Blir så mycket mer jobb!

Gumman påskpyntar!

Vi har en igelkott som återkommer varje vår...

6 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Trots har jag en massa nu hemma med min minsting *grrr*

  2. Hoppas verkligen att hennes trotsande går över snart. Kan inte vara lätt alls för er nu *kram* Det är ju en stor omställning för alla men kanske framförallt för Filippa för nu måste hon ju dela mamma o pappa med en till och det är ju inte så kul alla gånger. Det kanske skulle funka om ni sätter er ner båda två och pratar med henne medan Vilmer sover? Fast ni har kanske testa det också…..
    Håller tummarna för att det blir lättare snart och att din värk går över också.

    Är så nyfiken på honom så det är inte klokt men jag är ju fortfarande förkyld själv så jag kommer förbi när jag blivit av med den ordentligt. Vill inte riskera att någon av er blir sjuka.
    Kram

  3. Usch vad jobbigt..men jag vet att Felicia blev sådär då hon fick syskon hos sin pappa…ja det kan vara fotfarande ibland..
    Förstår att det är en jobbbig tid för er nu..å för Filippa allra helst som har haft er för sig själv i hela sitt liv..konstigt nu att dela er med en till.
    Men det kommer bli bättre..men det hjälper ju inte nu:(

    Håller tummarna för att värken iaf ska ge med sig..så att du slipper den!
    Du är stakr vännen!

    Kramas

  4. Usch vad jag tyckte det var jobbigt, ja fortfarande faktiskt, men ännu mer ju yngre han var, att W hela tiden skulle upp i ansiktet på honom när hon själv var snorig. Att hela tiden behöva påminna henne att inte göra så för att man oroar sig för hemska RS. Jobbigt för mig och jobbigt för W. Inte så skön känsla i magen alltid. Hoppas att det lugnar ner sig för Filippa. Här har det inte varit så mkt avundsjuka och uttal om sådant, hon har liksom fortsatt på ungefär samma sätt som tidigare, utan mer att hon är överallt hela tiden på honom och glömmer bort att han är så liten. Nu ger han igen genom att dra henne i håret och kleta snor på henne *ha ha*. Ha en trevlig påskhelg.

  5. Trots, det har vi nästan alltid, kommer en in i en så kanske vi har tur och en annan kommer ur en period.
    Just nu har vi hemska 2 årstrotsen och 4 årstrots…. finns det trots period för alla åldrar? 😉

    Klart att F har det kämpigt nu, har ju varit ensambarn så många år och är van att ha hela din och pappas uppmärksamhet. Men det kommer snart gå över ska du se… höll i sig nån månad för oss.
    Kram och glad påsk

  6. Usch, så jobbigt, jag kan tänka mig ditt dilemma.
    Åh, så skoj att hon kommer i en klass med redan bra kompisar i 🙂
    Hoppas vägningen gick bra.

    Ja, dem blev goda och inte alls svåra att göra,s ka lägga upp recept på dem sen.
    Det gick bra på sjukhuset, tack!

    Nu önskar jag dig och din familj en jätte fin påsk och en skön långfredag!
    Söta bilder förresten, vilket fin kotte 😉 Ja, Filippa också såklart, som vanligt 🙂

    Många påskkraaaamar till dig vännen!


Kommentera

Entries och kommentarer feeds.

