5,4,3…nedräkningen har börjat på allvar

25 mars 2009 kl. 12:34 | Publicerat i Gravid med bebis nr 2, Värk, känsligt | 15 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , ,

Helt otroligt att det endast är 5 dagar kvar till det planerade snittet! Nervositeten och oron börjar så sakta infinna sig. Har tankar och funderingar över hur allt kommer att gå. Tänker tillbaka på snittet med dottern och det är med skräckblandade känslor jag går genom detta igen. Innan snittet med dottern hade jag läst mycket om vad ont man hade efter operationen, man kunde inte röra sig etc. Jag måste säga att jag mådde oförsämt bra efteråt, i själva operationssåret alltså. Jag var uppe på benen redan samma kväll, morgonen efter klarade jag av att duscha. Visst stramade det lite i såret så man var tvungen att hålla handen på magen när man skulle sätta och lägga sig. Men jag behövde ingen smärtlindring för just det.

Det som jag istället sved för var en annan värk jag fick några timmar efter snittet. Jag är ju mycket van vid ständig värk och annat, men den här smärtan som jag fick i höger axel/rygg är bland det värsta jag har varit med om. Kändes som höger axel var av på fyra ställen när jag rörde på mig samt att lungorna kollapsat, kunde inte andas, blev som ett tryck över lungorna och andetagen blev kippande. Varje rörelse gjorde fruktansvärt ont. Personalen trodde först att jag hade fått en propp i lungan, men det var det inte. Själv har jag hela tiden trott att det berodde på att jag legat med ena armen utåt så länge (under operationen) och att jag fått en rejälv streckning eller något sånt efter det. Jag har ju väldigt lätt för att få mer ont efter lite påfrestningar på kroppen.

Men nu har jag fått reda på att det inte berodde på det, utan fenomenet heter Referred Pain. Man kan få detta efter operationer där man antingen haft i gas i magen och liksom blåst upp den (gall operationer ex) och operationer där tarmarna stått still o man får problem med gaser efteråt. Likaså kan man få det om vätska och blod sipprar ut i buken och trycker på på både diafragma och nerver som sänder dessa smärtimpulser. Beskrivningen på min smärta är ungefär så alla känner som får detta efter en operation, många blir kollade så att de inte fått propp i lungan. Som smärtlindring brukar de oftast bara hjälpa med starkare tabletter som morfin. Det positiva är väl att smärtan kanske sitter i högst 2 dagar.

Så detta är något som jag önskar att jag inte får igen, men om jag får det så vet jag nu i alla fall vad det beror på!

15 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Hej min vän!
    Nu är jag människa igen och alltså tillbaka här 🙂
    Tack så hemskt mycket för dem fina kommentarerna jag fått av dig nu när jag varit så sjuk, det värmer!

    Tänk så nära det är nu du, snart har du en liten go bebis i din famn! Jag hoppas så att det verkligen ska gå bra för dig, ska såklart tänka på dig!
    Många KRAMAR!

  2. Oj oj oj så nära det är nu. Hoppas att allt går bra för er alla och att du slipper ha alltför ont.

  3. Ja men tänk vännen, inte alls långt kvar nu ju..
    Gud så pirrigt, kan du tro, i slutet på nästa vecka är du två barnsmor:)
    Jag tror att allt kommer att gå super bra för dej/er med snittet! Å som du säger, blir det lika så vet du vad det beror på & vad det är.

    ja jag käkar medicin för PÅ, men ibland får jag kraftiga attacker ändå..
    Men börjar lära mig mer & mer hur jag ska hantera dem.

    Puss & Kram

  4. Jag förstår dig och det är ju klart att du måste vara nervös nu också men jag tänker på dej ska du veta. Är ju så nyfiken 😉
    Ta det nu bara lugnt så du är redo för vad som komma skall!
    Lycka till med allt imorgon!
    Många kramar!

  5. Oh, spännande! Kan förstå att du är nervös men nu vet du iaf varför om du skulle få ont sådär igen.

    kram!

  6. Hållar tummarna här, så allt kommer gå så bra som möjligt!
    Lycka till =)
    Kram

  7. Imorrn imorron;)
    Jag blir verkligen pirrig då jag tänker på det:)
    På det viset är det praktiskt att göra snitt för man vet när bebisen kommer & man kan ladda..hehe

    Imorgon kommer jag tänka på dej precis Hela dagen

    Stor kram

  8. Massa massa lycka till i morgon.
    Tänk nu får ni snart se lill*n
    Kramiz

  9. Hoppas du mår bra och att allt går så bra det bara kan imorgon. Härligt att ni snart ska få träffa den lilla bebisen. Lycka till!

  10. Lycka till imorgon!!

  11. Grattis till prinsen!!!

  12. Jag sa ju att det skulle bli en kille!
    Ja även min dröm sa ju det 😛
    (Syftar på grattis till prinsen här ovan)
    Ååå vad jag längtar tills du kan skriva & visa bilder!!
    Har tänkt på dej så mkt idag ska du veta!!
    STORT GRATTIS TILL BÅDE DEJ & NICKLAS!!!!
    Å STOLTA STORASYSTER:)

  13. Tänker på dig vännen! Hoppas att allt gått bta!
    ör övrigt..yesss…känner igen smärta…inget att leka med den inte! *iiou*

  14. *Knack knack*
    Är du heeemaaa?
    Å jag är så nyfiken nyfiken nyfiken på guldklimpen:)
    Jag tänker fortfarande på dej ska du veta:)
    KRAMMMM

  15. Förstår att det blev en lillebror:) GRATTIS. Ser framemot att snart få sen en liten glimt av prinsen här på bloggen. Ta hand om er.


Kommentera

Entries och kommentarer feeds.

