Besöket hos bm

11 mars 2009 kl. 09:18 | Publicerat i Gravid med bebis nr 2 | 7 kommentarer
Etiketter: , , , , , ,

Var ju till barnmorskan igår för en kontroll. Hjärtljuden låg på 135 den här gången, bebisen rörde sig som en tok där inne då när hon skulle lyssna. Protesterade som bara den men det var nog för att bm hade innan känt hur och vart bebisen låg. Huvudet låg nedåt som var rörligt fortfarande, ryggen till vänster och lite längre upp på vänster sida rumpan. Benen på höger sida uppe vid revbenen och händerna längre ner på höger sida. Stämmer nog väldigt bra, ibland känner jag hur bebisen sträcker på sig och det känner jag genom att det trycker uppåt mot revbenen på höger sida (fötterna) samtidigt som det trycker nedåt långt ner vid blygdbenet på vänster sida (huvudet, nacken, axlarna…)

Mitt bltr låg på 95/55 så bm trodde det var orsaken till min yrsel. Finns väl inte så mycket att göra åt det mer än att se till så att man inte svimmar och så. Dricka mycket var bra. Det var ingen provtagning den här veckan, men nästa vecka ska jag ta prover och då får jag veta hur socker och blodvärde ligger på. Kan ju vara bra att veta vad blodvärdet ligger på nu innan snittet så det inte ligger för lågt (hade 117 sist för flera månader sedan) Sammandragningarna/förvärkarna skulle jag vila mot så mycket som möjligt (inte lätt när dom kommer även när jag vilar…) Blir dom värre ska jag ringa till förlossningen, men än så länge håller de sig någorlunda. Däremot har jag ju börjat få molvärk i mage och rygg också….man får väl ringa om det skulle bli för jobbigt!

Vi hade planerat så bra inför vår snittdag. Filippa ska få vara hos farmor och farfar när vi åker in. Sedan när bebisen är ute hade vi tänkt att Niklas skulle åka och hämta Filippa så hon skulle få köpa en present som hon skulle få ha med sig till bebisen. Jag känner att det är viktigt att Filippa får vara den som träffar bebisen först och i lugn och ro så hon får vänja sig lite. Men våra planer gick i stöpet för igår berättade bm att de har syskonförbud på sjukhuset för dom som är under 8 år bara för att det går RS-virus. Detta betyder ju att Filippa inte får träffa bebis förrän vi kommer hem, för man fick tydligen inte heller dra ut bebisen utanför avdelningen. Visserligen hade jag ju tänkt åka hem så fort som möjligt men nu känns det ännu viktigare att komma hem snabbt. Högst 2 nätter på sjukhuset ska jag försöka med.

I och med att inte Filippa får komma och hälsa på, så tycker jag att inte heller någon annan ska få komma dit. Blir ju liksom orättvist för Filippa och hon är ju också väldigt medveten så det känns rätt att göra så att ingen får komma, utan våra föräldrar och syskon (och andra) får komma när när vi är hemma igen. Tycker inte ni det är rätt att göra så?

Två sådana här linnen har jag köpt. En svart och en vit. Superbra att ha under vanliga kläder sedan när man ammar, då slipper man visa upp hela magen när man ska amma. Kände när jag ammade Filippa när hon var liten vad obekvämt det var att dra upp tröjan och visa hela magen när man skulle amma (inte så kul att göra sådär efter en graviditet och kejsarsnitt) Det finns ju amningstoppar, men det är roligare att ha vanliga kläder tycker jag.

7 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Det tycker jag att ni gör helt rätt i vännen!
    Att vänta med allt besök tills ni är hemma, det vore annat om Filippa hade varit yngre & inte så medveten kanske..men samtidigt kan det vara skönt att vara helt själv första dagarna också.
    Men åker Niklas hem till fialotta då eller blir han kvar & hon sover hos farmor & farfar??

    Det där ”amningslinnet” såg ju super ut!!
    🙂
    Skönt att det såg bra ut hos BM..å glöm nu inte att dricka mkt & ta det lugnt.
    Viktigt att du sitter en stund innan du reser dig upp efter att du legat tex.. ja att du inte gör hastiga rörelser över huvud taget.

    Gud vad jag tänker på er vännen!!

    Kram Kram Kram Kram Kram ❤

  2. syskonen FÖRST, släkt, vänner få komma då NI orkar vill och har lust med besök. även de över 8år kan dra med sig massa skit och smitta ner dig och er plutt i magen. ni är inte taskiga mot anhöriga o vänner. ni är mån om ert barn.. men tror filippa kommer bli besviken, men ni kanske kan göra så att Hon kan få låna en egen telefon så att hon får se ett par bilder på sitt syskon först och hon blir den som får prata med ngn av er först i tele. att hon får känna sig utvald, än att ”alla” får sms/mms samtidigt, så F får känna sig speciell och först på att få se miraklet=) ja har själv haft så lågt BT utan vara gravid o satan i gatan vad de kan svaja till och vara obehagligt. men de är väl inget som stör inför din operation? tänker på dig o ta vara på dej kram

  3. Tycker det låter klokt att låta F få första kontakten, hon är ju så pass stor och det är ju hennes syskon som kommer. Andra anhöriga kan ge sig till tåls.

    j.l har ju en bra idé, låna henne en mobil som hon kan få mms i. En liten filmsnutt där ni visar henne först av alla vem som kommit gör nog att hon känner sig speciell. 🙂

    Amningslinnet ser ju tokbra ut, måste vara det senaste för såna såg jag inte till när jag ammade. Amningströjor är ju ok, men man köper ju inte så många och då har man ju ständigt samma kläder på sig (=urtrist).

  4. Självklart så ska Filippa träffa bebisen först!! Alla kommer att ha förståelse för det (hoppas jag innerligt). Och sen måste det ju vara skönast för er all också att ni är hemma när ni får besök. Lättare att hålla ordning på allt och lättare att bestämma när folk kan komma liksom.

  5. Sista Mamamania-inlägget på http://www.fittanfes.com

  6. Trevlig helg vännen!!

  7. Miss you.
    Hoppas allt är bra med er!
    Kram


Kommentera

Entries och kommentarer feeds.

