Förvärkar/sammandragningar

02 februari 2009 kl. 12:50 | Publicerat i Dottern Filippa, Gravid med bebis nr 2 | 4 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , ,

Jag har inte riktigt förstått det där, förvärkar och sammandragningar är det samma sak? På vissa ställen läser man att det är samma sak medans på andra ställen står det att det inte är samma sak 🙄 I alla fall har jag ju haft sammandragningar ganska många veckor nu. Magen drar ihop sig och blir stenhård, men det har ju kommit lite då och då bara. Nu tycker jag att jag får det precis hela tiden. När jag reser mig upp, går, rör mig lite och tom när jag sitter eller ligger. Magen känns alltså nästan konstant hård, igår var en sådan dag då det var mycket sammandragningar. Vet inte riktigt hur många, men på en timma hade jag sju sammandragningar. Dessutom känner jag lite molvärk/mensvärk bak i ryggen och framförallt fram på magen samt ner mot ljumskarna. Har värk (liksom sticker till) på vänster sida av magen. Kände inte alls så här med Filippa en enda gång faktiskt, att magen drog ihop sig någon kände jag ju. Men inte alls såhär, det sägs ju att man kan känna förvärkar tidigare om man är omföderska. Har i alla fall ringt och pratat in ett meddelande till barnmorskan så jag hoppas hon ringer upp under dagen så man jämt får checka av lite. Få höra att det är helt normalt. Dessutom har jag en himla huvudvärk, som alltid iofs, men idag är det mycket mer än vad det har varit under helgen!

Filippa var dödstrött imorse när jag väckte henne, hon lade hela tiden täcket över huvudet och gnällde om att hon minsann inte skulle till dagis. Eftersom hon hade en del hostningar inatt så fick hon faktiskt som hon ville, alltså stanna hemma från dagis. Gick upp och ringde dagis som sa att det kan vara bra om hon är hemma även idag eftersom hon hostar så också. När Filippa vaknade sedan några timmar senare var det första hon frågade om hon skulle till dagis idag. Jag sa ju som det var och hon blev så arg och förtvivlad, för hon skulle ju minsann till dagis 😀 Så sa hon senare: Men, imorgon DÅ ska jag gå upp och till dagis!

V.32. Ser ut att vara lite trångt där inne i magen nu...

4 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Bra att du ringde till barnmorskan, har hon ringt tillbaka?

    Inte så konstigt att tjejen var så trött imorse, hon har ju varit dålig mycket nu ju. Hoppas hon får som hon vill imorgon då:)

    Ja, jag håller med dig ang det där med att tvätta nytt.
    Fick en tid hos öronmott imorgon också, äntligen!
    Ha en fortsatt bra dag, kramar!

  2. Ja det gjorde du rätt i som ringde till barnmorskan, har hon ringt tillbaka?

    Hua usch får cellskräck bara jag tittar på bebisen i magen..får liksom svårt att andas på en gång!
    Hur f*n klarade jag det där när jag själv låg där??
    Hehe..kanske var det jag inte gjorde, därför jag har sån skräck för det nu:D

    Tack för dina uppmuntande kommentarer..eller peppande kanske jag ska säga:)

    Kram Kram

  3. Jag skulle också ringt barnmorskan, bättre att kolla en gång för mycket liksom! Hade inga förvärkar alls med Ebba och bara lite sammandragningar. Men så blev det ju ett antal extra dagar och igångsättning…

    Vi är också noga med säkerheten i bilen, det är ju en billig livförsäkring. Vi köpte en bilstol som ”växer med barnet”. Från början är den ett babyskydd och sen ändrar man bara lite inställningar så passar den en 1-åring och hela vägen upp till 4 år. Så Ebba kommer åka bakvänd länge! Kan tillägga att även hunden åker säkert. Just nu bara bakom lastgaller men när vi kan skaffa en mindre sulky så sätter vi in buren igen. Krocktestad bilbur med utrymningslucka. Folk vet inte hur illa det kan gå när hundar får åka helt lösa i bilen…

  4. Annika: Det har jag också tänkt på, hundar som är lösa i bilen. De skadas ju även dom i en krock så helt rätt att även er hund åker säkert i bilen 🙂


Kommentera

Entries och kommentarer feeds.

