Hur blir det bebis i magen?

28 januari 2009 kl. 18:45 | Publicerat i Dottern Filippa | 9 kommentarer
Etiketter: , , , ,

Nu när dottern ligger här sjuk i soffan (ja hon har fortarande hög feber) dyker det tydligen upp en massa funderingar. Hon har tex frågat hur det blir träd, hur det blir papper som man skriver på och hur det blir blommor. Men det allra svåraste att svara på var faktiskt, hur blir det bebis i magen? Hon frågade även sin pappa och då sa han att de är pyttepytte små när de hamnar i magen. Men det svaret nöjde hon sig ju inte med och kontrade med: MEN, hur hamnar dom i magen? Pappa svarade: Det där kan mamma svara på!

Nej det kan jag faktiskt inte. Vad svarar man egentligen en 5-åring (snart en 6-åring) på den frågan? Hur mycket ska man förklara? Förut har hon ju nöjt sig med när man sagt att det blir bebis när mamma och pappa pussas. Men hon har fått det där på skallen nu, hur bebisen egentligen hamnar i magen! 😀

Någon som har ett bra förslag på vad ska man säga? Ska man berätta PRECIS hur det ligger till, eller ska man utesluta vissa saker? 🙄

Tänk vad lätt det skulle vara om det faktiskt var så att det var storken som kom med bebisen!

9 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Haha, ja du vad säger man? Jag har faktiskt inte en aning och ändå är jag en sådan som alltid får höra att jag har svar på allt 😉
    Som sagt så är hon ju inte så gammal ännu så att ta alla detaljer kan väl knappt funka, hihi!
    Undrar egetnligen vad det där med storken kommer ifrån?! Haha!
    Kramar!

  2. Det finns en bok om detta, ”Hur blev jag till?” som finns att köpa på gravidshop.se för 89:- (eller 99:- på adlibris.se). Verkar vara en kanon bra bok måste jag säga 🙂 Katerina Janouch har varit med och skrivit den. Det kanske skulle löna sig att införskaffa den eller kanske ta en tripp till biblioteket och se om dom har den där? Det är väl egentligen inte en bok som man har så mycket användning för efter bebisen har kommit….

  3. Köp en bok anpassad för barn och tala sedanom som det är. Tror man vinner på det i längden…ärlighet och inget krångel…. Lycka till 🙂

  4. Jag kommer att köpa en bok. Frågade en del om detta på biblioteket när M låg i magen. Det finns ju faktiskt bra literatur för barn om det. Men här hemma är W fortfarande helt övertygad om att de där maneterna som simmar omkring fram till ett ägg som sen börjar växa, de kommer in i mamman via pussar. Vi tittade mkt i Lennart Nilssons bok ”Ett barn blir till” men det är klart att med de bilderna som var där kom också frågorna så en barnanpassad bok kan vara bättre…

  5. Ja, jag kommer att köpa en barnbok om det när frågorna blir mer ingående menade jag:)

  6. Boken ”Hur jag blev till” tipsar jag också om!
    Den har jag kvar fortfarande, fick väl den själv när jag var i 6-7 års åldern, en super bra bok! Som förklarar bra!
    Å jag har gjort så att jag har berättat när Felicia har frågat, det är ju helt naturligt.
    Gör det inte kompliserat..säg som det är.

    Kram & lycka till:)

  7. Jag hoppas att du inte är alldeles sjuk idag vännen, blir ju lite orolig för att det inte skrivits något här.
    En massa KRAMAR till dej från mej!

  8. Hej! Hittade hit från BabyBoom.

    Ja, tänk vilka funderingar de små liven har! Min dotter S (5 år) frågade nyligen: Hur lärde sig den första människan om förr i tiden?

    Jag tycker att ni ska berätta för dottern hur barn blir till. Kom inte med någon lång utläggning utan låt dottern styra samtalet. Låt henne ställa frågor och besvara dem en i sänder.

  9. Tack så mycket för alla tips!


Kommentera

Entries och kommentarer feeds.

