Knölen

16 januari 2009 kl. 13:57 | Publicerat i Värk, känsligt | 6 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , ,

Egentligen skulle jag väl ha skyddat det här inlägget, men vad fasiken. Nu struntar jag i det. Med risk för att låta tjatig om alla mina krämpor så brukar jag skydda vissa inlägg så ingen ska behöva störa sig.

Den här knölen i mitt högra bröst är ett stort orosmoment just nu. Jag är person som ofta oroar mig för väldigt mycket, även om jag egentligen inte skulle behöva vara orolig för vissa saker eller personer så är jag det ändå. Så fort jag får tillfälle så är jag där med handen och känner på den här knölen. I början var det lite svårare att hitta den, kände den oftast bara när jag stod i duschen.  I några veckor nu har jag sett när jag tittar i spegeln att det är en ljus rodnad just där knölen sitter, då har jag ju hittat den direkt. Efter jag var till läkaren och hon sa att om knölen växte eller fortfarande var kvar efter graviditeten skulle jag höra av mig igen så har jag fått för mig att knölen faktiskt växt. Om det stämmer eller är inbillning vet jag inte. Grejen är den att jag nu känner knölen så fort jag tar handen på bröstet. Huden runtomkring där knölen sitter är liksom insjunken och mjuk, känns som en liten grop just där. Den är väldigt rund och större än en ärta. Dessutom är bröstet större och fastare nu. Det sticker och gör ont i bröstet när jag inte tar på det (alltså inte sån där ömhet som vi kvinnor kan få vid mens och graviditet, det här annorlunda)

Eftersom man oroar sig så sitter man ju och läser om det på nätet också, för att se om man känner igen symtomen och kanske ställa en egen diagnos. Vilket såklart är helt korkat, det enda man läser och tycker stämmer in på symtomen är just cancer. Därför tror jag att det enda bästa är att man få den här knölen undersökt med ultraljud (mammografi får man inte göra under graviditeten) så man förhoppningsvis lugnar ner sig sedan när man vet att det inte är något farligt för det är ju ändå hela 11 veckor kvar tills bebisen kommer. Känns inte kul att gå i så många veckor och oroa sig ständigt.

Ska ju till läkaren på MVC på tisdag och då ska han undersöka knölen. Får se vad han säger då. Men den här oron och alla tankar som far runt i huvudet tar död på en!

Ingen som känner i sig som har varit med om samma sak?

6 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Hej!
    Hur gör man för att skydda sina inlägg?
    Usch ja jag förstår att du vill kolla upp det tidigare än om 11 veckor!
    Det är låång tid & vänta & gå o fundera:(

    Jag har aldrig haft en knäl i bröstet men är precis som du, oroar mig för allt..varesig det är händelser eller vissa perosner.
    Skit jobbigt & jag tycker bara att det blir värre & värre med det också.
    Eftersom jag vet hur det är så tycker jag absolut att det är bra att du får det uppkollat på tisdag!

    Den behöver ju inte ha blivit större heller utan att du har lärt dig vart den sitter..
    Å det är säkert mkt som händer i brösten nu med, så säkerligen är det nån körtel som har fått spatt:)
    Men som sagt skönt att få svart på vitt på det!

    Kram

  2. Enligt min mening ska man då inte behöva skydda inläggern för att andra inte ska störa sig, vill dom inte läsa det du skriver så får de ju skita i det!

    Jag är i alla fall en av dem som vill läsa allt du skriver vare sig det är om krämpor eller annat 🙂

    Jag tycker också att du ska kolla det med ultraljud, fråga om det på tisdag.
    Kanske Niklas kan avgöra om den vuxit? Det är ju såklart svårt att avgöra själv men då tycker jag att det är givet att man tar det säkra före det osäkra och framförallt för att kunna stilla din oro som jag mycket väl förstår. Jag hoppas på det bästa för din skull, det vet du!

    Ha nu en bra kväll, kramar!

  3. Sv:
    Visst finkar det bra med en verktygslåda också. Men tror denna blir kanon för mig för jag är ju iväg endel och scrappar, då är det lättare att släpa denna 🙂

    Läkaren sa att örat nästan skulle vara helt bra på måndag och att jag skulle vara feberfri annars skulle jag in där igen. Så jag hoppas det ger sig över helgen nu. Du vet ju min inställning till läkare 😉
    KRAMAR!

  4. Skit samma om den vuxit eller inte säger jag!
    Du är ju orolig och knölar ska man aldrig bara strunta i!!!!
    Jag var öm i brösten för några år sen, fick tid för mamografi direkt, utan knöl!
    Så ta och kräv ett UL!!!!
    gör det!!!
    Kram

  5. Sv: Ja ja, jag lovar väl dig det då. Så nu har jag alltså inget val om jag inte är bättre 😉
    Okej, ja det är klart att det är svårt att känna men i gengäld som mitt löfte så får du nu love mig att be om UL! Deal?
    KRAM!

  6. Sv; Jag behöver inte vara orolig för vår lilla deal då jag äntligen är feberfri 🙂 Men du måste då ändå hålla den! 😉

    Jag hoppas du får en bra lördag min vän, kramar!


Kommentera

Entries och kommentarer feeds.

