Helt slut

22 december 2008 kl. 19:07 | Publicerat i Allmänt, Värk, känsligt | 10 kommentarer

Har varit en lång dag idag och det har gått i ett hela tiden, vilket känns väldigt mycket i min kropp nu. Huvudvärk och nackvärk plus alla annan värk. Gick upp tidigt imorse för att ringa till min läkare, naturligtvis hade hon ingen telefontid idag. Nästa tid har hon 5 jan…Sedan när klockan blev 10 åkte jag till arbetsförmedlingen för att skriva in mig som arbetslös och det var tydligen inte bara jag som tänkte göra detsamma. Jag satt mer än en timma i kö! Herregud, vad trögt det gick.  När jag var klar därinne åkte jag hem och hämtade upp Niklas och Filippa för då skulle de följa med mig till vårdcentralen i grannkommunen eftersom vårdcentralen här var stängd. Var tvungen in och ta prover inför nästa veckas besök hon barnmorskan. Efter det var gjort åkte vi till Niklas jobb för han skulle hämta sin pencillin och lite annat. Åter hem igen för att äta lite mat och sedan åkte jag och Filippa in till stan för att ordna med lite saker (fy farao vad folk det var…!) Bland annat var vi in och köpte biljetter till Henrik Schyffert som kommer till stan i mars. Sedan var det äntligen dags att träffa Sofia och Melker för att fika och byta julklappar, Filippa var så himla förväntansfull på det där paketet! Självklart var hon tvungen att öppna det och hon fick ett jättefint rosa linne med glitter på. Kanske hon kan ha på sig till julafton? 😀

Vi kom äntligen hem vid 18, precis i tid när Niklas skulle lägga sig och slappa i badet. Kan ju säga att det inte blev så mycket lugn och ro för honom där för Filippa skulle ju naturligtvis i och bada hon också! :mrgreen:

Nu blir det att slappa i soffan för jag är helt slutkörd!!

10 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Ja prova det är supergott=)

  2. Hej!
    Vad läste du för kurser i höst nu igen?
    Mor ska läsa Sv A oB o Eng A o B, o om du köpte dem o vill bli av med några så är hon jätteintresserad! Ingen panik än så klart, men bara fint o veta.

    Nu ska jag återgå tilla tt slå in julklapparna! 🙂
    God Jul!!
    /Heléne

  3. Å jag förstår att gårdagen tog slut på dig:(
    Känner igen det där själv ang de sista dagarna.
    Häromdagen var jag så orkeslös så tårarna kom tom, ja men du, man vill så mkt men orkar/kan göra hälften.

    Skönt för dig att ha det gjort nu iaf.
    Vad var det för prover du skulle ta?
    Vart kommer ni fira jul imorgon??

    En stor julkram till dig!

  4. Heléne: Jag läste Sv A och Eng A så jag har dom böckerna. Det är en tjej som kanske ska köpa böckerna, men jag vet inte än. Hon skulle höra av sig. Annars får din mamma gärna köpa dom. Hade tänkt 150 kr för båda isåfall. Jag kan väl höra av mig så fort jag vet hur det blir! God Jul på dig också 🙂

  5. Usch, vad tufft du har det vännen.
    Jag hoppas verkligen att du mår någotlinda ok nu och att ni får en kanonjul!
    GOD JUL!
    KRAMAR!

  6. Ja tro det eller ej men vi inom sjukvården kan inte vara standby jämt!
    Men vilken tur att ”grannkommunen inte ligger så långt bort!!!
    I-landsproblem……..
    /C

  7. Cath: Och vad är ditt problem?? Står det någonstans att jag klagar på att jag fick åka till grannkommunens vårdcentral? Jag nämnde bara att jag åkte dit eftersom vårdcentralen här var stängd…herregud, lägg din irritation någon annanstans istället. Jag är själv undersköterska och har jobbat mycket inom vården så jag vet mycket väl hur det är!!!

  8. Problem? Absolut inte!Dock har jag lite svårt att förstå arbetsbördan i det du beskriver.
    Att uträtta flera saker samma dag är väl vardag för de flesta av oss,speciellt om man har barn

    OM man nu har det besvärligt med värk är det inte bättre att då fokusera på positiva saker i livet. Är också övertygad om att träning ger ökat välbefinnande och ger mer ork till
    at exempel ta hand om vardagen.Träning ger ökad genomblödning och då minimeras de sk yrselattackerna som många uppger som väldigt besvärande
    Alla har vi våra spöken i garderoben,det gäller att dela med dom och se vad de olika sakerna står för.
    Sjukvården har gjort många en stor otjänst genom att ge dom diagnosen fibromyalgi vilket har gjort många mer ”handikappade” än vad dom egentligen skulle behöva vara.
    Istället borde fler få hjälp att ta hand om själen och uppmuntras till motion,kostmedvetenhet och ta bort fokuseringen på värk.
    Jag påstår inte att jag sitter inne med lösningen på värdsproblemen bara mina egna åsikter.
    Jag håller tillsammans med några kurskamrater på och skriver en avhandling om fibromyalgi diagnos-behandling-uppföljning.
    Därav att vi gått in på ganska många sidor som berör ämnet.
    Fibro är en diagnos som många läkare tar till istället för att ge hjälp till självhjälp.
    Det intressanta är att för 20 år sedan fanns inte fibromyalgi,”välfärdssjukdom”?
    Önskar allt gott
    /C

  9. Jag är ganska så less på såna som du, som tror att bara man tänker på det positiva här i livet så blir det bra. Jag kan tänka mig att du inte vet ett dugg om hur det är att leva med den värken jag har? Att du inte känner mig är ju också uppenbart för då skulle du inte skriva som du gör. Jag har haft värken i snart 10 år och har gjort det allra mesta för att må bra. Jag tränar, går på sjukgymnastik, går hos psykolog och gör aktiviteter med mitt barn. Jag har ett mål som jag försöker eftersträva. Jag har ständig värk, alltså ingen värk som kommer och går utan finns där hela tiden. så nej, jag klarar inte av att utföra flera saker på en och samma dag. Det orkar varken min kropp eller själ med. Därför försöker jag undvika sånt.

    Men jag tycker att du ska komma tillbaka när du själv blivit drabbad av ”låtsas sjukdomen fibromyalgi” (men du kanske inte tror att du kan drabbas av den eftersom du inte verkar tro att den finns?)

  10. Som sagt alla har vi våra spöken i garderoben. Jag fick diagnosen fibromyalgi för 8 år sedan då jag sökte läkare för att ha haft ihållande värk vid vänster skulderbald och axel i 6 månader trodde själv att det var ”musarm”
    Läkaren klämde på de sk triggerpunkterna varav jag reagerade på 10 av 12.
    Det togs också ett antal prover bla hormon prover,sköldkörtelprover,immunologiprover mm.
    Flera av ovanstående prover var patologiska.
    Jag har genom att gå ner i vikt (10 kg) tagit bort kött i kosten äter dock kyckling,samt tränar på gym och simmar 3 dagar per vecka minskat min smärta.
    Har huvudvärk i stort sett varje dag,värk i höfter speciellt höger och knäleder men detta lär man sej att leva med och som sagt det kunde varit mycket värre.
    Jobbar heltid inom vården,har familj 4 barn man och 2 hundar mao fullt upp.
    Jag vet ingenting om hur det är att leva med din värk och du vet lika lite om min.
    Men helt klart är, positivt tänkande hjälper både kropp och själ,det är glasklart.

    Diagnosen fibromyalgi är alltför lätt som läkare att ta till när vissa inom kåren fammlar i mörkret.
    Dessutom tror jag inte att fokusering på värk o smärta tillför något som är postivt vare sej för kropp och själ.
    Nej jag tror inte på att det finns en ”sjukdom” som heter fibromyalgi trots att jag har den själv.
    Däremot så tror jag på att det finns tillstånd kroniska/icke kroniska som påverkar våra kroppar och sinnen på olika sätt.
    Har varit gravid 2 gånger under de senaste 8 åren och då mått märkbart mycket bättre!
    Men man kan ju inte gå omkring o vara gravid jämt! Jag har ju dessutom 4 så det får räcka 2 av dom är gjorda på ”konstgjord” väg och det kostade ju en hel del dessutom.
    Var lite sugen ett tag på nr 5 men besannade mej.
    Är jag klämkäck,överdrivet positiv,och negligerande? Nej men jag vägrar låta ovanstående styra min vardag och det sätt jag vill leva den på.
    Funkar utmärkt för mej men naturligtvis inte för alla,har jag påstått att jag sitter inne med någon universiell lösning?
    Poängen är att se bortom traditionella lösningar och alternativ,blanda och ge mao.
    Kan ju vara lättare om man bor i en storstad som Stockholm där utbudet är något större än på landet.
    Men vill man så går det .
    Det är min övertygelse och den står jag för
    /C


Kommentera

Entries och kommentarer feeds.

