Nej tack till könslöst samhälle!

14 december 2008 kl. 20:44 | Publicerat i Allmänt | 1 kommentar
Etiketter: , , , , ,

Kan inte låta bli att ta upp det här med att många tycker det är bra att män också ska kunna vara lucia, bara för att det ska vara jämnställt. Det här med jämnställdheten har verkligen gått till överdrift tycker jag. Jämnställdheten påverkas väl inte av traditioners utformning utan av vår värdering av vardagssysslorna och vardagslivet i allmänhet. Tjejer och killar ÄR olika, varför kan det inte få vara så? Det som däremot är fel är att vi värderar vissa saker mer än andra på grund av kön.

Men självklart ska väl en man få vara lucia om han nu vill vara det, men jag skulle inte rösta på honom isåfall. Lucia för mig, ska vara en vacker tjej. Så är traditionen, precis som tomten är en gubbe med skägg. Jag kan verkligen inte förstå vad som är fel att flickor ska få vara flickiga och pojkar vara pojkiga. Jag låter i alla fall min dotter ha på sig rosa klänningar, flätar hennes hår och låter henne få leka med dockor och barbie. Likaså om jag får en son någon gång så kommer han få ha blåa kläder, leka med bilar och annat och jag kommer helt enkelt inte pusha honom till att leka med dockor eller Barbie för att det ska vara jämnlikt…det får han isåfall upptäcka helt själv.

Det jag värderar högre är att lära mina barn att träna på att göra olika saker. Ge dom möjligheter till genusutveckling genom att flickor tex får utforska grovmotoriska utmaningar som att bygga och pojkar pärla och pyssla. Bemöta barnen lika när de tex slagit sig, lära dom att även pojkar ska kunna städa och laga mat likaså att flickor kan lära sig att byta glödlampor, klippa gräsmattan m.m.

Punkt slut!

1 kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Jag kan också tycka att det hela går lite väl långt ibland, som det här med lucian, Jag ser ju inte det som jämnställt eller inte utan en fin tradition.
    Jag håller alltså med dig om detta. Sen är det ju självklart att det har blivit mycket bättre ang detta dem sista åren, så som löner o.s.v. Lagom är ju bäst brukar det heta 🙂

    Ha en bra dag,kramar!


Kommentera

Entries och kommentarer feeds.

