Vecka 24

13 december 2008 kl. 17:38 | Publicerat i Gravid med bebis nr 2 | 4 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , ,

Det var längesedan jag skrev om magen 🙂 Är nu i v.24 så det går minsann undan, tänk när jul och nyår har varit då är det ju faktiskt inte så himla långt kvar. Känner bebisen varje dag och den sparkar gärna på blåsan vilket gör att jag måste springa och kissa oftare än normalt, inte skönt. Har märkt att den också har fått in sov/vaken ”rutiner.
Har fått för mig att bebisen ligger ganska långt ner i magen faktiskt, men jag vet inte. Ser magen ut att vara långt ner? Om man jämför med magen i första graviditeten så är den mycket större nu. Min livmoder ligger bakåt vilket gör att den och bebisen växer mer inåt mot ryggen istället för utåt, därför brukar jag inte blir så himla stor. I alla fall blev jag inte det med Filippa. Dock tycker jag min mage nu har en väldigt vanlig och normal storlek jämfört med andra gravidmagar i samma vecka. Jag tycker bara det är skönt och inte växa för mycket, underlättar ju med värken då. Jag hoppas bara inte vikten går upp allt för mycket heller eftersom det också kan bidra till ökad värk!

Startvikt: 54,6 kg
Idag i v.23+3: 63,8 kg
Upp hittils: 9,2 kg

Så här står det om bebisen i v.24:
Vikten på din bebis är ca 600-700  g. ”Hon” är 23 cm lång från huvud till rumpa. Det börjar redan bli trångt. I den här veckan börjar nästa viktiga utvecklingstadium av din bebis hjärna. Bebisens balanssorgan i innerörat har utvecklats och redan nått vuxenstorlek. Du känner hur bebisen vrider och vänder på sig i din mage. Nu vet ”hon” vad som är upp och ner. ”Hon” har fått en dygnsrytm, både sover och är vaket. Troligtvis är ”hon” som mest livligt när du vilar. ”Hon” är också känslig för beröring. Om du puttar på magen märker du att barnet flyttar på sig.

V.23+3. Har stödbältet på mig här!

4 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Vad fin du är 🙂 Jag tycker också att magen sitter lågt, vad är det dm brukar säga då om könet, vet du det? Det är väl nåt sånt man går på enligt gamla rön.
    Hjälper stödbältet något då?

    Jag hoppas du har haft en fin lucia och att du får en bra kväll min vän, kramar!

  2. Men ååå vad fin du är!
    Din mage är super fin:)
    Jag gläds verkligen med dig.

    Kram

  3. Så fin du är. Wao redan vecka 24 😀

  4. Åh tack 😀
    Din med!!


Kommentera

Entries och kommentarer feeds.

