Läkarbesök på MVC

16 september 2008 kl. 10:37 | Publicerat i Gravid med bebis nr 2 | 3 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , , , , ,

I fredags var jag på inskrivning hos barnmorskan. Maria som hon hette verkade vara bra och trevlig, lätt att prata med. Vi pratade lite om min förra graviditet med dottern och hur jag mår. Berättade att jag äter antidepressiva tabletter mot depression och ångest sedan en tid tillbaka och hon ville då boka in mig hos mvc läkaren Erik så fort som möjligt.

Var därför där idag och träffade läkaren. Har hört mycket bra om den här läkaren, många som säger att han är väldigt bra. Det var han också, men var lite jobbigt då han stammar. Man ville gärna hjälpa honom att få ur sig orden, men det gjorde jag ju såklart inte. Han gjorde ett litet test på mig för att se vart jag låg på skalan för depression och ångest, fick svara på en massa frågor och resultatet blev att jag har mycket ångest och lite depression. Precis så som jag känner mig!

Han ville att jag skulle fortsätta med en halv tablett om dagen, vilket är 10 mg. Mycket forskning har gjorts med medicinering under graviditeten med SSRI-tabletter och det visar att det inte alls är farligt för bebisen att ta detta. Det är mer farligt för bebisen om mamman mår dåligt psykiskt då detta påverkar bebisen väldigt negativt. Så det känns bra att få fortsätta med tabletterna ett tag till.

Var iväg och tog en massa prover igår och fick svar på dom redan idag. Att ta HIV test är alltid lika jobbigt tycker jag, även om jag vet innerst inne att det inte visar något eftersom jag inte har utsatt mig för den risken medvetet på 15 år. Men tankar som att man kanske har blivit smittad när man har varit och tagit prover och så dyker ändå upp vid såna här tillfällen. Men som tur var visade både HIV, Syfilis och Hepatit negativt. Blodvärdet låg på 118 och var inom en rimlig gräns, urinen visade inget tecken på äggvita, urinodlingen visade på lite bakterier (som vanligt) men som inte behövde behandlas och blodsockret låg på 7,2 vilket var lite för högt. Ska därför ta ett nytt blodsockerprov, men eftersom jag hade graviditetsdiabetes med dottern så är en glukosbelastning redan inbokad lite längre fram.

Känner på mig att en ny graviditetsdiabetes inte är långt undan, tyvärr. Ska även iväg och ta andra prover som sköldkörtelprover och så på läkarens begäran…blir mycket provtagning. Tur att man inte är spruträdd!

3 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Jag gillar Maria jätte mycket, hade henne när jag väntade ozzy…. Och har Erik som husläkare…. Jag tycker oxå han är lite svår…. ängrar att jag inte valde Särhammar så här i efterhand….
    Lycka till med alla proverna!

  2. Skönt att proverna var bra och jag hoppas dom andra också är det 🙂
    Ha det så fint,kramar!

  3. Säger detsamma, vad skönt att proverna var bra!
    Så kul, jag är så uppspelt utav din graviditet eftersom jag vet hur ni kämpat.
    Kram


Kommentera

Entries och kommentarer feeds.

