Tjat om mobiltelefon

07 september 2008 kl. 13:59 | Publicerat i Allmänt, Dottern Filippa | 12 kommentarer
Etiketter: , , , , , , ,

Dottern är 5 år och har redan börjat tjata om en egen riktig mobiltelefon. Det började egentligen strax innan jul då hon önskade sig en mobil i julklapp. Hon har säkert uppemot 10 st låtsasmobiler, men de duger ju såklart inte. Hon vill ha en riktig som hon kan skicka meddelanden, spela spel och lyssna på musik på….

Så hur ska man klara av det här tjatet i många många år till? Tycker det är onödigt att hon ska ha en mobiltelefon när hon inte ens kan läsa och skriva. Många anser att de tycker det är så lättvindigt när deras små barn (nu pratar jag om barn som i alla fall är under 8 år) har mobil för då kan de nå dom när de vill och de behöver inte komma hem och säga till vart det går, bara ringa hem och tala om det….Hmmm…en helt jäkla dålig ursäkt till att de ska behöva ha en egen mobil tycker jag. Har deras barn inga ben att gå hem med och tala om vart det går eller? Ska det behöva bli så lata redan? Behöver jag få tag i min dotter när hon är hos kompisar, ringer jag ju såklart hem till kompisens föräldrar. Behöver hon oss någonting lånar hon ju kompisens hemtelefon. Sedan har jag läst en del resonera att barn behöver följa med i den tekniska utvecklingen och därför behöver ha en egen mobil. Dottern klarar sig utmärkt att låna sina föräldrars mobiler ibland för att lära sig hur det går till…

Har ännu inte bestämt mig för när dottern ska få en egen mobil, det får vi se. Men inte innan 10 års åldern i alla fall. Man kan liksom inte förutse det utan man får helt enkelt gå efter hur situationen ser ut. Skulle kunna tänka mig skicka med henne en mobil vid vissa tillfällen bara. Men det behövs ingen egen mobil för det.

Hur resonerar ni?

12 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Ha, ha, ja den känslan känner jag väl igen från början av graviditeten. Men du vet ju hur det blir senare! Du resonerar nog helt rätt vad gäller mobiltelefon, inte ska de behöva ha en egen allt för tidigt, alla fördelar som du listar med kontakt med andras föräldrar etc överväger ju helt klart, dessutom förstår de nog inte värdet av en telefon så tidigt…

  2. Idag är det verkligen så att fler ungar har mobiler i tidig ålder än dom som inte har. Men jag tycker precis som du. Allt för många ser bara det som en billig ursäkt precis som du sa och det är så fel. Men jag förstår även att tjatet där hemma kan vara tufft men det är bara till att stå på dej!
    Kramar!

  3. Hehe, jag har precis samma tjat här hemma idag med min 8-åring!
    Jag pratade med hennes pappa om det idag & där tycker vi lika.
    Finns ingen anledning till att hon ska ha en egen nu, när hon är i skolan kan hon ringa därifrån, på fritids har de telefon & likaså kompisen!
    Men hon ska ha för att hon & hon & Han har..Voj Voj…
    Absolut inte före 10 år har vi också sagt!
    Om ens det…beror som sagt var på behovet..
    Kram

  4. Tycker ni gör helt rätt i att säga nej här. Barn behöver egentligen inte ha en mobil telefon förän de är gamla nog att stanna ute lite längre på kvällarna. Har hennes kompisar mobiltelefon?

  5. Emma: Ja hon säger att vissa av hennes kompisar har mobil, men det vet jag ju inte helt säkert om det faktiskt är så också har ju hennes kusin H en 😉

  6. Hej!
    Visst är det bra med en telefon om hon är ute och inte är med er, och om ni måste få tag på henne så är det ju bra att ha en!
    Min lillkille på 8 år har en för han är ju ute med sina kompisar och då kan man alltid nå honom så man behöver inte vara orolig!
    Men det är ju hur man tycker om dom behöer eller inte. Men jag tycker det känns tryggare för oss iaf.
    kram

  7. Åh jag blir så glad =) Det är så härligt med sunda förnuft! nej hon behöver ingen mobil, de finns telefoner överallt! Barn är barn och de har ingen mobil 🙂 Förutom när de behöver inte för tillfället. Som du skriver.
    Tjatet kommer nog hänga i en massa år, eller så glömmer hon det sen.. (hehe Önsketänkande är väl inte fel ;))

  8. Helena: Visst får man se hur ens barn är också och vad man själv anser är bra eller inte. Men själv tycker jag att när dottern är 8 och är ute med kompisar tycker jag fortfarande att det rätta är att hon kommer hem och talar om vart hon ska eller att man gör upp en tid precis som vi gör nu. Behöver jag få tag på henne är det bara att jag går dit, det behövs ingen telefon till det. Kram

  9. Ingen mobil före 10 år låter som en bra regel, det är samma tanke jag har. På samma sätt som att man köper för mycket leksaker och prylar till bebisar verkar det som om trenden är att man skaffar dyra onödiga saker till barn.

    En mobil med kontantkort att ha med på tex skolutflykter kan ju vara en sak, men då ska den lämnas hemma alla andra dagar. Mobiltelefoner är ju dyra saker som man inte köper hur som helst. Inte jag iaf.. 😉

    Av vad jag såg på jobbet på högstadieskolan så har ungar nuförtiden ingen känsla för sakers värde. T ex i idrottshallen samlas 4-5 sopsäckar -per läsår!- med kvarglömda kläder (skor, tröjor, byxor -ofta märkeskläder- och dyra handdukar) som ingen frågar efter. Det är konstigt…

  10. Hej
    Har 3 barn 21,18 och 14 ingen av dom fick en mobil förrän dom gick i 4an och då bytte till en skola som ligger längre hemifrån. Då kändes det tryggt att dom hade en,men innan dess verkar det helt onödigt tycker jag i alla fall.
    Vi bor på Lidingö (20 minuter från stockholm) ett ”höginkomsttagarområde) så visst har det ”tjatats” om mobiltelefoner plus mer därtill.
    Min uppfattning är att det är nyttigt att längta efter något dessutom så blir det ju också så att ribban höjs hela tiden. Mobil vid 6 år ja då ligger det nära till hands att önska sej en egen dator när man är 8-9. ”Alla andra har” finns väl ingen förälder som inte hört det argumentet från sina barn
    Nä,bara att stå på sej! Vill man skämma bort sina barn så ska man göra det med kärlek och tid inte med pengar och prylar det är att göra barnen en otjänst.
    Att säga nej är inte att vara elak,det är omtanke.
    Ha det gott
    ann

  11. Så han har den kvar än alltså? Fattar inte riktigt hur P tänkte där måste jag säga….

  12. Emma: Japp, han har den kvar och snart får han nog en ny eftersom han vill ha det… Jag tror inte riktigt P tänker många gånger 😉 om jag får vara riktigt ärlig och det handlar ju inte bara om mobiltelefon utan mycket annat också, tex hur han sitter i bilen m.m. Men man är olika som förälder helt enkelt. Hur andra gör egentligen bryr jag mig inte så mycket om (om det inte gäller barn i bil då förstås, det kan jag bli riktigt irriterad på faktiskt när jag ser barn som inte är fastspända eller att de sitter framför en airbag) De handlar efter vad de tror är bäst för sina barn!


Kommentera

Entries och kommentarer feeds.

