Härlig förkylning

13 augusti 2008 kl. 08:37 | Publicerat i Gravid med bebis nr 2, Värk, känsligt | 2 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , , , ,

Nu måste jag klaga igen, kanske ska döpa om den här bloggen till ”gnällbloggen” istället 😉 Vaknade igårmorse av att jag hade extremt ont i näsan och det kliade i halsen. Ett säkert symtom på att en förkylning är på G. På kvällen var förkylningen ett faktum och här sitter jag nu med ännu mer ont i näsan, en kliande hals, dundrande huvudvärk och ett illamående som ligger och vakar och bara väntar på att få bryta ut riktigt ordenligt.

Jag är annars väldigt sällan förkyld, kan vara lite små snuvig en dag då dottern eller maken har varit förkylda, men det brukar aldrig bryta ut riktigt. När jag var gravid med dottern var jag nästan ständigt förkyld och fick använda kortisonspray ofta pga väldigt onda bihålor. Den första förkylningen jag hade under graviditeten då kom runt v.7 och gissa vilken vecka jag är i nu? Nämligen i v.7…

Nu är det bara 4 dagar kvar tills vi får domen, oron inför vul:et upptar väldigt mycket av min tid så jag vill bara att det ska bli måndag nu så man får veta hur det står still där inne. Men jag kan tänka mig att OM det ser bra ut så kommer jag säkert ändå vara lika orolig. Som gravid och som mamma försvinner aldrig den här känslan. Man är orolig konstant och det är väl något som ni alla föräldrar känner till?

* Först är man orolig för att man kanske inte kan bli gravid
* När man väl blir gravid är man är orolig för missfall
* När man kommer förbi de där magiska 12 veckorna (då missfallsrisken minskar) oroar man sig för det obligatoriska ultraljudet. Kommer allt se bra ut?
* När man kommit halvvägs in i graviditeten så kanske man oroar sig för om magen växer som den ska och om viktökningen är normal
* Ju längre mot slutet man kommer desto mer orolig blir man för diverse komplikationer som havandeskapsförgiftning eller att barnet ska dö i magen
* Inför förlossningen är man orolig för om allt ska gå bra eller inte. Är barnet frisk när det kommer ut?
* När barnet väl kommer ut är man orolig för om amningen kommer att funka och hur allt kommer att gå med en liten bebis i huset
* När man kommit in i föräldrarollen blir man plötsligt orolig för spädbarnsdöd och går och tittar varje 5:e minut om bebisen andas

Man skulle kunna hålla på sådär hur länge som helst. Hela tiden finns det alltid något att oroa sig för, så länge man lever kommer man vara orolig för sina barn!

Filippa i magen v.7+0. När vi ska på vul till måndag ska det se ut ungefär såhär eftersom vi även då kommer att vara i v.7+0.

2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Jobbigt att vara förkyld 😦
    Kan förstå din oro fast att jag själv inte är mamma. Men jag håller verkligen en tumme för er!
    Krya på dej,kram!

  2. Det är så att jag längtar till måndag tom;)
    Jag är säker på att det kommer att se bra ut!
    Eftersom både förkylning & illamående brytit ut så har det satt sig
    ordentligt ska du se!
    Men din oro, & texten du skrev om de olika skeenden & om att man är orolig om allt som mammam stämmer verkligen!!
    Det är så att vara mamma.
    Kram


Kommentera

Entries och kommentarer feeds.

