Läslust

04 augusti 2008 kl. 15:52 | Publicerat i Allmänt | 4 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , ,

Jag vill gärna kunna läsa böcker. I perioder har jag lyckats få ett sånt där lugn så att jag kunnat koncentrera mig på att läsa. Kravet att jag ska kunna bli riktigt intresserad i en bok är att det gärna måste vara en sann berättelse. Gärna en berättelse som skildrar en persons problem och känslor. Böcker som Pojken som kallades Det, Bakom stängda dörrar, Ro utan åror mfl är precis sådana böcker som passar mig. Hittar jag en sån bok och börjar läsa kan jag inte sluta läsa sedan, då har jag läst ut den på bara någon dag. Det var säkert 1 år sedan sist som jag läste den senaste boken men nu har jag faktiskt lyckats läsa ytterligare en bok. Köpte nämligen Magdalena Graafs bok Det ska bli ett sant nöje att döda dig när jag var i Göteborg. Boken läste jag ut på 2 dagar. En gripande bok som gick rakt in i hjärtat. Däremot så blev jag väldigt förvånad över hur hela den här processen slutade, hade inte riktigt förväntat mig det…

Magdalena Graafs egen berättelse om äktenskapet med den etablerade gangstern Jorma, en tillvaro präglad av misshandel och dödshot.
Boken, Det ska bli ett sant nöje att döda dig, är såväl ett inlägg i samhällsdebatten om kvinnovåld som en gripande historia om att komma tillbaka till livet.
.

Magdalena Graaf riktar skarp kritik mot offentliga myndigheter som inte ville ge stöd och skydd när hon och hennes son befann sig på flykt från den våldsamme makens kriminella nätverk. Istället fanns det bästa stödet, berättar Magdalena Graaf, hos familjen och religionen.

Har nu faktiskt börjat på en ny bok, får se hur länge jag kan orka läsa den. Det är nämligen ingen sannberättelse. Boken heter Svek med Karin Alvtegen. Den handlar om hur förödande det kan vara att bli sviken.

4 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Har du läst Katerina Janouch bok ”Dotter önskas”? Den rekommenderar jag! 🙂 Den är påhittad säger Janouch men jag tycker den känns väldigt.. vadskamankalladet… verklighetstrogen? Har för mig att hon har ett gäng söner också och sista barnet blev en tjej så helt påhittat kanske det inte är. Vad vet jag?

    Annars Har Hanne Vibeke Holst skrivit en trilogi som jag tycker är så bra. Handlar om Therese, en journalist som plötsligt blir oplanerat gravid. Man får följa henne i graviditeten, livet med bebis och familjeliv som hon inte tänkt sig överhuvudtaget.

    Har en del böcker som jag inte kunnat ta mig igenom men då har det hjälpt att lyssna på talbok. Skönt avslappnande men också bra underhållning när man diskar/hänger tvätt eller liknande.

  2. Jag r precis lika dan!!!
    Måste också läsa verklighetsbaserade böcker för att kunna läsa en bok.
    Då kan man leva sig in i dom på ett helt annat sätt!
    Om du inte har läst boken om svullo & hur han mådde i slutet av sitt liv ska du göra det!!
    Man kunde absolut inte tro att han var sån som person som Gitte(hans ex) skildrar honom i den boken.
    Ro utan åror är ju enormt gripande, vilken hemsk sjukdom!!:(
    Tur man inte har den iaf…
    Nää nu ska jag sussa
    Natti Night!

  3. Jag kan tipsa om ett par böcker som är verklighetsbaserade, Liza Marklund o Maria Erikssons Gömda, Asyl,Mias hemligheter. Det är en serie som är kanonbra och så gripande!Kram på dej!

  4. Sugen på att få hem lite roliga böcker som någon annan läst och tyckt varit bra?!
    Jag har precis gått med i en ”bytabok” kedja som verkar som en toppen idé 🙂
    Lämna en kommentar i mitt bokbytar-inlägg så skickar jag dig ett mail med mer info 🙂

    Sov gott

    http://myzjojo.blogg.se/2008/august/byta-bocker.html


Kommentera

Entries och kommentarer feeds.

