Hon ammar sin femåring och fyraåring

18 juni 2008 kl. 17:35 | Publicerat i Nyheter | 7 kommentarer
Etiketter: , , , , , , ,

Den brittiska mamman Stella ammar både sin femåring och fyraåring. Som mamma har man ansvar för barnens hälsa. Jag ser det som min plikt att amma, säger Stella till Daily Mail. Hon påstår också att barnen får bättre självförtroende om man tar hänsyn till deras behov och önskningar.

Såg en dokumentär på teven en gång där en mamma ammade sin 8 åring. Att vissa ammar så länge är deras ensak, men själv tycker jag inte det är okej. Varför behöver man amma mer än 2 år? Vilkens behov är det då det egentligen handlar om? Jag tror det är mer mammans behov det handlar om än barnets.

Skulle aldrig kunna tänka mig att lägga min 5-åriga dotter vid tutten…Hon pratar, går, har tänder, äter mat och är en förståndig liten tjej. Varför skulle jag behöva amma henne då? Närheten får hon flera gånger om dagen när jag kramar och pussar henne, räcker inte det? Eller måste hon prompt ligga tätt intill puppen för att känna närheten och tryggheten?

Och det här med självförtroende, barn får bra självförtroende när man ställer krav som de klarar av att utföra (som en person skrev i en kommentar under artikeln) De får även självförtroende när man stöttar barnet och visar att de är duktiga på alla sätt och vis. Jag undrar hur bra självförtroende de här brittiska barnen kommer att ha när de är 20 år och kommer ihåg att de låg och sög på mammans bröst?

7 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Ah men asså usch, jag såg med den där dokumenatären.. Riktigt nasty faktiskt :S

  2. Jag tycker att det är äkligt att amma ett barn som är så gammalt, men det är ju jag det 🙂

  3. Euuh, när har hon tänkt sluta amma då? När ungarna börjar högstadiet eller??

    Jag ammar men Ebba är ju bara 8 månader. Ändå har jag fått kommentarer som ”ammar du fortfarande??” och ”men Ebba, en sån stor tjej behöver ju inte ammas”. Den sista fick jag senast idag! Måste säga att jag tycker det är ett väldigt tjat om amning. Först SKA man amma och när barnet blivit ett halvår så börjar tjat från omgivningen om att det är dags att sluta. Kan inte folk bara sluta lägga sig i…?

  4. Håller med er! Jag tycker det är okej att amma tills barnet är 1,5-2 år, sedan borde de inte ha behov att ammas när de får näring genom riktig mat och närhet på andra sätt. Jag tycker bara det är synd om barnen som sedan kommer att komma ihåg när de ammades. Jag skulle inte vilja komma ihåg att jag ammades av min mamma!

    Men som du säger Annika, hur man än gör så måste folk ha åsikter om det. Inget är bra hur man än gör. Konstigt egentligen att folk kommenterat att du ammar fortfarande, när amning fungerar bra brukar man ju vanligtvis amma tills barnet är ca 10-12 månader.

  5. Såg inte dokumentären men kan inte tänka mig att jag skulle se på det på något annat sätt än så som du beskriver det. Verkligen!

  6. Det är konstigt hur folk ofta kan ta så illa upp när detta ämne tas upp. Jag kan nog tycka att det bör finnas en laglig gräns för vad som är accepterat angående ammning.
    Bra blogg!

  7. Nybliven pappa: Javisst är det konstigt att detta med amning verkar så laddat, ammar man inte så är inte det bra och ammar man för länge så är inte heller det bra och ammar man offentligt bland människor så tar vissa illa vid sig. Det är inte lätt!


Kommentera

Entries och kommentarer feeds.

