Skit i blöjan?

03 juni 2008 kl. 20:07 | Publicerat i Nyheter | 2 kommentarer
Etiketter: , , , , , , ,

Svenska barn har blöja allt längre. Det kan jag hålla med om. Ungefär 414 miljoner blöjor slängs varje år, Ett barn förbrukar cirka 5 000 blöjor och cirka 12 000 kronor kostar ett barns blöjförbrukning. Blöjutvecklingen har verkligen gått framåt, blöjorna idag är så bra så det är nog anledningen till att barn har blöja allt längre. MEN att börja potträna sitt barn redan som nyfödd är väl ändå att ta i? Har inte nyblivna föräldrar nog med krav på sig? Jag skulle inte vilja lägga min energi på att kolla mitt spädbarns miner hela dagarna och viska ”Tss” i örat på den. Jag vill kunna njuta så mycket som möjligt av min bebis utan en massa krav på mig som man måste göra. Okej om andra vill göra det men vi som väljer att inte göra det ska inte ses som en sämre förälder.

Min dotter blev helt fri från blöjan när hon var 2 år och 2 månader ungefär och då hade vi haft pottan framme i ett år. Mellan 2-3 år tycker jag det är lagomt att barnet blir helt fri från blöjan.

Men vart har egentligen den här tiden tagit vägen då man bara myste och umgicks med sina barn utan en massa krav och måsten? Nu måste man amma sitt barn för att inte vara en dålig mamma, man måste stressa runt på diverse saker som babyrytmik, babysim, öppna förskolan och man måste ge första purén vid 4 månader etc. Annars kanske andra ser ner på en?


Bild från aftonbladet.se

2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Hua ja, det är såååå mycket som man ska göra som mamma men jag struntar blankt i det. Annars skulle jag bara bli än mer sjk. Vår kille gillar att sitta på pottan, vi har gjort en lek av det, men han går ju bara på den om man sätter han direkt efter maten och det är vad vi klarar av, skulle aldrig göra det till ett projekt. Stackars barn, ska de bli stressade av en sak till när de är små?? Dessutom kan man inte träna fram torrheten, det kommer när muskeln i blåsn (?) är redo har jag hört.. Nej, det kommer tids nog. Men visst.. Blöjorna vi använder nu kostar 2.50:-st och det går väl 4-5 per dag. Vilket sopberg det blir poå bara en bebbe!!!! Jag vill maila dig mitt lösen.. Maila mig på superquinnan snabela gmail.com kraaaam

  2. Javisst är det en hysteri! Det där med potträning av spädbarn är intressant, vilken typ av liv lever man om man ska hinna/orka kolla miner hela tiden? Allt tar ju längre tid nu ändå och vill man göra något mer än att potträna en bebis som ändå inte är mogen för det så får man ju hyra in städhjälp och catering… 😉


Kommentera

Entries och kommentarer feeds.

