Skolmaten under all kritik

21 maj 2008 kl. 09:52 | Publicerat i Nyheter | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , , , ,

Så länge jag kan minnas så har skolmaten varit under all kritik och man kan ju inte säga att den är bättre nu. Jag är en person som äter det mesta även om inte allt är gott så äter jag ändå, bara för att jag vet att jag måste få i mig energin. Så var det även i skolan för mig, jag led av huvudvärk redan under skoltiden och åt jag inte då var det risk för migrän. Många gånger fick man gå själv till skolmaten för att kompisarna vägrade äta där.

I och med prishöjningen på livsmedel idag och sparkrav på skolorna så ska de:

  • minska andelen helt kött, servera sammanpressat kött och mindre mängd kött i stället
  • ta bort eller minska på mjölken
  • stänga de mindre köken
  • minska valfriheten, servera endast en rätt
  • Jag tycker att maten i skolan är väldigt viktig för att eleverna ska orka med skoldagen. Hungriga elever är trötta och okoncentrerade, presterar sämre och är mindre kreativa. De får magont och huvudvärk.

    Varför inte servera mat som barn och ungdomar gillar istället? Ja jag vet, det måste sparas hit och dit, men spara för fasiken på rätt saker istället och inte på det viktigaste delarna!

    Kommentera »

    RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

    Kommentera

    Entries och kommentarer feeds.

