27 kronor för en liter bensin

16 maj 2008 kl. 17:18 | Publicerat i Nyheter | 3 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , ,

Enligt SIKA, Statens institut för kommunikationsanalys så måste det till rejäla åtgärder för att Sverige ska klara EU:s mål för koldioxidutsläpp. Utsläppen från bilar ökar varje år. Om målet är att till år 2020 minska vägtrafikens utsläpp med 20 procent i förhållande till år 1990 år krävs ett bensinpris på ungefär 27,50 kronor per liter.

Om det blir så, då har vi absolut inte råd att ha bil. Vi blir tvingade att söka jobb här på orten där vi bor och här finns inte mycket jobb att få. Flytta till en större ort kanske är ett alternativ, men där är huspriserna alldeles för höga så vi har inte råd att bo där. Ja varför ska man behöva bo i hus då? Det behöver man ju egentligen inte. Men ska man inte kunna leva lycklig då? Betyder inte det något? Ska livet gå ut på att bara resa till och från jobb med buss eller tåg för att ingen kommer att ha råd att åka bil? Vi jobbar 8-10 timmar 5 dagar i veckan. Vi ska tex åka buss 2 timmar extra per dag, vårt liv kommer endast att gå ut på att resa och jobba, ingen tid åt familj eller hobby lär det finnas…

Maken jobbar på en ort ca 3 mil härifrån, det går inga bussar dit, isåfall får han ta en buss först in till stan på minst 30 min och sedan byta buss för en 30 min resa till. Kanske funkar? Men hur ska han göra på natten när han slutar halv 1? Det går inga bussar då. Ska han gå hem då?

Visst behöver man göra något för miljön och klimathotet men såna här drastiska åtgärder är ju att ta i. Säger som miljöminister Andreas Carlgren, satsa på miljövänliga bilar istället och även satsa på att lägga om en del av transportsystemen så att det blir lättare att transportera gods på järnvägar.

Och om detta genomförs så lär landsbygderna bli ödelagda, ingen kommer att kunna bo utanför stan och vill vi ha det så?

Kanske ses jag som en jäkla bekväm person, men har man kronisk muskelvärk och knappt orkar gå en 5 minuters promenad så är bil väldigt behändig för just mig och jag tror ju inte att jag är ensam här i Sverige om att ha en sjukdom där man är begränsad att göra vissa saker.


Bild från aftonbladet.se

3 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. I Stockholm kanske då? 🙂
    Jag bor inte i Sthlm. Min man och jag har 2 resp 3 mil till jobbet. Det är dåligt med buss/tåg-förbindelser…
    Så jag håller mig dig helt.

  2. Håller med dig, flyttade iofs från värmland till stockholm på grund av jobb, men inte ens i ”storstan” så är kommunal trafik särskilt kul, tar 10 minuter med bilen, 1 timma med bussen, och skall man då få in hämtande och lämnande av knattar så blir det inte mycket social tid över 😦

    Hoppas att Toyota kommer med sina familje-el-hybrider till sverige så snart som möjligt!


Kommentera

Entries och kommentarer feeds.

