Skulle du kunna leva med fibromyalgi?

14 maj 2008 kl. 15:14 | Publicerat i Värk, känsligt | 9 kommentarer
Etiketter: , , ,

”Här kommer en text som beskriver sjukdomen fibromyalgi KLOCKRENT!”

Till alla friska som ej förstår…
Eller till er friska som vill förstå…
hur det är att leva med fibromyalgi..
föreslår jag att ni går till jobbet med……….

En begynnande förkylning

Lite små feber

Dov huvudvärk eller lite dov tandvärk

Malande mensvärk eller känningar åt gallan

5 till 10 småstenar i skorna

Tag med en gummiklubba eller liknande & slå med jämna mellanrum
lite varstans på kroppen

Tag en dos med Bricanyl så att hjärtat börjar hoppa så smått

Drick ett rogivande te så att du har svårt att hålla dig vaken

Ät en hel påse katrinplommon

Tag en lång bit tejp & sätt den längs med ryggraden,
så att det känns spänt & stelt när du böjer dig

Spola händerna i kallt vatten, känn smärtan & stelheten

Tag lite hudlotion i ögat så att synen blir lite dimmig

Det & lite till är VARDAGSPLÅGOR
Utöver det här finns det sämre dagar

En liten fråga…
Hur många av er orkade med de första timmarna??
Den första dagen??
Veckan?
Månaden?
Året?
Åren?

MAN KAN FAKTISKT VARA SJUK MEN SE FRÄSCH UT!
MAN MÅSTE INTE LIGGA MED ETT BRUTET BEN FÖR ATT VARA SJUK!
DÖM INTE ANDRA FÖRRÄN NI SJÄLVA VET HUR DET ÄR & HAR TAGIT REDA PÅ FAKTA!

9 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Vilken bra text!!! Förstår precis hur det känns även om det inte är exakt samma problem som jag har. Men min värk syns ju inte den heller förutom att jag har lite svårare att röra mig vissa dagar. Tack o lov för förstående kollegor som hjälper mig när jag behöver det =)

  2. usch kunde knappt andas när jag läste det…fy vad jävligt

  3. Jag håller med Emma..
    På alla punkter utom förstående kollegor, jag är ju student..! 🙂

  4. ” Mår du dåligt? du som ser så fräsch ut!”

    Tack, men det kan vara en dålig dag för det! :-\

  5. Bra text! Min mamma har fibro och nu är jag under ”utredning” om jag har det också. Enligt läkarna står det Myalgi i papperen. Men dom vägrar tro på mig när jag berättar hur allt stämmer in! Har läst böcker, internet, mammas berättelser osv. Har hela tiden nya olika läkare så får berätta om och om igen och ändå få deras blickar och ord om att ”du är så ung” och ”det är tennisarmbåge bara” bla bla bla. Man blir så trött. Har haft återkommande smärta i snart fyra månader. Får akupunktur och massage behandling av sjukgymnast nu, men det lindrar bara för stunden. Smärtan kommer alltid tillbaka. Över hela kroppen. Och dom på jobbet förstår inte. ”Börja träna i stället” får man till svar när man säger att man har ont och inte orkar. Dom kan se i min blick att jag inte mår bra, men så fort jag berättar hur och så.. så vänder dom bara klacken och säger ”Vila hemma en dag så går det över. Du är lite stressad bara.”

  6. Är det ok om jag lägger ut denna texten på min blogg också?

    • Javisst får du lägga ut texten på din blogg! 🙂

  7. Tack så mycket. Nu finns den hos mig med 🙂

  8. hej är det okej om jag lägger ut texten på bloggen på min Facebook jag har själv fibromyalgi och det är inte roligt har mött flertal oförstående människor.


Kommentera

Entries och kommentarer feeds.

